Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Henrik Dorsin | Konserthuset, fredag

Humorkonsert

Humorkonsert

Henrik Dorsin

Konserthuset, fredag

Publik: ca 1000

Bäst: Den politiska satiren i andra akten

Sämst: Att alla karaktärer känns födda på 1940-talet

Henrik Dorsins första egna show på sju år har fått undertiteln Näktergalen från Holavedsvägen och epitetet "humorkonsert". Det kan föra tankarna till Povel Ramel och Karl Gerhard, något klassiskt, och lite gammaldags, vilket i sin tur kan föra tankarna tillbaka till Henrik Dorsin. Dels för att han för några år sedan blev Karamelodiktstipendiat. Dels för att han är en man som i flera avseenden känns betydligt äldre än sina 36 år.

När han får härja fritt i en tilltagen två-aktare med orkester, blir det också en föreställning fylld av kända opera-arior med omskrivna texter, kupletter med finurliga formuleringar om vardagsbeteenden som Ikea-shopping och alkoholkonsumtion. Och precis som hos den jämnåriga kollegan Per Andersson är Henrik Dorsin en revyräv, en estradör som verkar trivas i fracken, som spexar studentikost och kan sjunga helt godkänt.

Precis som Andersson har också Dorsin, med Den vedervärdiga orkestern från Hoting, hämtat mycket inspiration från Galenskaparna. Till skillnad från de sistnämnda väljer han dock att inte variera sina karaktärer tillräckligt för att alla ska känna sig tilltalade. Kanske träffar han mitt i den måltavla han satt upp framför sig, fast jag, som är nära decenniet äldre än Dorsin, hade ändå väntat mig färre skämt om fonetik och "ungdomars smartphone-vanor". Jag blir nyfiken på vad som format denna 40-talist-referensfåra? För bredd visar ju Henrik Dorsin på så många andra sätt, som sångare, komiker, imitatör och textförfattare.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.