Harry Potter sätter spår i branschen

ANNONS
|

Elva framgångsår med Harry Potter har satt spår i filmbranschen. I Hollywood försöker filmbolagen kopiera framgångsreceptet bakom Rowlings varumärkesbygge, och i Harrys hemland har filmmagin satt fart på tillväxten.

Läckande tak och en unken lukt, som i en gammal skola. Så beskriver producenten David Heyman arbetsmiljön i Leavesden studios norr om London under inspelningen av den första Harry Potter-filmen. Nu har filmbolaget Warner köpt anläggningen och ska bygga om den för en miljard kronor.

-För den brittiska filmindustrin är det väldigt spännande, för eftersom de spenderar så mycket pengar kommer de verkligen att använda studion. Jag kommer att sakna lukten, men det blir fantastiskt, säger Heyman.
Effektindustri

Leavesdens nya liv är bara ett exempel på hur Harry Potter har blåst liv i den brittiska filmbranschen. Sammanlagt ska Warner ha pumpat in mer än 20 miljarder kronor i den brittiska filmindustrin, pengar som har gjort Storbritannien till ett filmland att räkna med.

ANNONS

Ett annat exempel är specialeffekter. I film nummer två ville filmskaparna ha häftigare effekter än de hade råd att köpa från de etablerade amerikanska företagen. Man anlitade billigare brittiska förmågor, och lade därmed grunden för en brittisk effektindustri som numera anlitas till Hollywoodfilmer.

Från brittiskt håll har man välkomnat den positiva uppmärksamheten. De utländska investerarna har fått både skattelättnader och en lagändring för att barnskådespelarna ska kunna jobba längre skift. Och det har gett resultat: senaste "Pirates of the Caribbean"-filmen, "X-men: First class" och nästa Batmanfilm är delvis inspelade i Storbritannien.

Rowling - en pionjär

I Hollywood pågår en febril jakt på "nästa Harry Potter", som kan generera nya miljardintäkter. Enligt Susan Gunelius, som har skrivit en bok om varumärket Harry Potter, har bland annat "Twilight" har hämtat sina marknadsföringsstrategier från JK Rowling, en pionjär inom sociala medier.

-I början skickade Rowling och förlaget varningsbrev till människorna bakom fansajterna och ville att de skulle upphöra med sina aktiviteter. Men snabbt insåg de värdet i att ge upp en del av kontrollen och lät konsumenterna göra varumärket till sitt eget.

När Susan Gunelius får höra om Svenskt Näringslivs rapport, där en kurs om Harry Potter och hans världar användes som exempel på utbildning som inte ger jobb, skrattar hon.

-Jag håller definitivt inte med. Det är en av de bästa historierna för att lära sig om varumärkesbyggande, sociala medier och kraften i samtalet på nätet.
ANNONS