Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Han gör konst med hakkors - ställs ut i Göteborg

I slutet av mars kommer en stor skulptur placeras utanför Sjöfartsmuseet i Göteborg. Men från museets insida kommer man upptäcka att skulpturen är ett hakkors: "Målet är inte att provocera", säger konstnären Emil Carlsiö.

– Från marknivå och alla vinklar förutom en vinkel inifrån så ser man inte överhuvudtaget vad det föreställer. Så det är bara en svastika i idévärlden. Inifrån museet förstår man hur vinklarna hänger ihop, säger konstnären bakom skulpturen, Emil Carlsiö som läser masterprogrammet i fri konst på Akademin Valand.

Det hela grundar sig i ett samarbete mellan Akademin Valands masterprogram på fri konst som skulle få komma till museet och få inspiration, stöd och hjälp, något som SVT Nyheter Väst var först med att skriva om.

"Vill inte visa det rätta ansiktet"

Idén grundar sig på ett föremål inne i museets ordinarie utställning ”Stad längs vattnet”. Där finns en örlogsflagga från en tysk ubåt från andra världskriget. Men Emil Carlsiö menar att flaggan är vikt, hänger undangömd och har en "konstig placering".

– Den ser ut att vara dold, man vill inte visa det rätta ansiktet, men samtidigt är den med. Det är mycket objekt i utställningen, men kopplingen är i detta fall att flaggan hittades på en ubåt. Då hade man kunnat välja vilket objekt som helst, men valde ändå flaggan. Min magkänsla är att man ville välja ett objekt som kan vara lite kontroversiellt, säger han och fortsätter;

– I en historisk utställning kan man förvänta sig att se något från andra världskriget. De flesta vet hur ett hakkors ser ut och det är väldigt förknippat med Tyskland under kriget. Då ska man ha tillit till människor att de ska förstå kontexten. I stället väljer de att inte lita på människors omdöme. Att på något sätt censurera. Man stannar halvvägs. Det blir en form av "triggervarning", att vilja visa den men egentligen inte.

"Samarbete med öppna ögon"

Björn Varenius är museichef på Sjöfartsmuseet i Göteborg och ställer sig positiv till samarbetet och den fyra meter höga skulpturen.

– Det finns i första hand två skäl till att vi har ingått i samarbetet. Dels tycker vi att det är positivt att Valand vill samarbeta med oss som offentlig museiinstitution och att vi får gå in och stötta deras arbete. Den andra synpunkten är att Göteborgs kommunfullmäktige har antagit ett kulturprogram, en av punkterna är att främja konstnärlig yttrandefrihet och kvalitet, samarbetet med Valand är ett uttryck för det. Min uppgift som chef är inte att recensera de enskilda konstverken, vi har valt att ingå i samarbetet med öppna ögon. 

Emil Carlsiö menar att risken finns att personer tar illa upp av skulpturen - men det är inte poängen.

– Målet är inte att provocera. Målet är att få in GP.s ledare i konsten. Målet är att radera ut gränserna mellan samhälle och konst. Och visa på konstens funktion på en vardaglig och politisk nivå.

Vad menar du med GP:s ledare?

– Det är så starka åsikter om ledarsidor generellt och hur ledarsidorna har blivit opinionsbildare. Och deras makt över opinionen, säger Emil Carlsiö och fortsätter;

– Jag har ingen lust att det ska bli en provokativ debatt om konstens egon. Det är en viktig fråga att testa hur konsten går in i alla fält.

Tror du risken finns att konstverket vandaliseras?

– Det är naturligtvis något jag får räkna med. Men jag tvivlar på att den skulle vandaliseras enbart på grund av vad den föreställer. Det kan lika gärna vara att det är en stor offentlig skulptur och det finns folk som inte gillar det.

"Kan utsättas för både åverkan och slitage”

Museichefen Björn Varenius instämmer med att risken för vandalisering finns.

– Man får lov att tänka på att det är ett samarbete mellan två institutioner. Vi har sagt ja till ett samarbete och i den överenskommelse har vi inte tagit ställning till att verken ska stå ute eller inne. Vi tar inte ansvar för konstverken och om de skulle vandaliseras, sånt här finns ju i en utomhusmiljö. Det är ju helt och hållet konstnärens eget val att bygga den här skulpturen. Jag tror att konstnären är fullt medveten om att det kan utsättas för både åverkan och slitage.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.