Hallströms matporr med Helen Mirren

ANNONS
|

Året var 2002 och filmen var "Catch me if you can". Steven Spielberg ägde filmrättigheterna till berättelsen om superbedragaren Frank Abagnale, som bara var tonåring när han framgångsrikt poserade som pilot, läkare och advokat. Leonardo DiCaprio skulle göra huvudrollen och Spielberg ville ge regiuppdraget till Lasse Hallström.

Men Hallströms dåvarande samarbetspartner, demonproducenten Harvey Weinstein, ställde ultimatum: "om du gör filmen får du aldrig mer jobba med mig".

-Så jag sa nej till den möjligheten, och grämde mig i tio år, berättar Lasse Hallström - med vad som låter som ett plågat leende - på telefon från hemmet i Bedford utanför New York.

Intervjun görs några veckor innan hans gamle vän Brasse Brännström går bort.

Sträckte ut hand

Lasse Hallström slog igenom internationellt med filmen "Mitt liv som hund" för snart 30 år sedan, men de senaste åren har han fått tacka ja till tårdrypande manus för pengarnas skull ("Dear John", "Safe haven").

ANNONS

Så när Spielberg nu återigen sträckte ut en hand tvekade han inte en sekund.

-Spielberg skulle ha regisserat "100 steg från Bombay till Paris". Men det är ofta så med honom, att när han får ett nytt manuskript som han gillar bättre så hoppar han vidare, hoppar från blomma till blomma. Så den här blomman fick jag ta över.
Indisk restaurang

Spielberg var en engagerad producent, han tittade på dagstagningar och satt med i klipprummet.

-Han hjälpte mig att få upp ögonen för saker jag inte hade tänkt på - han är vansinnigt skicklig.

"100 steg från Bombay till Paris" handlar om den indiska familjen Kadam som slår sig ner i en fransk by och öppnar restaurang. Tvärs över gatan ligger en fransk lyxkrog med Michelinstjärna, och det är bäddat för konflikt mellan indierna och den strama krögaren Madame Mallory (Helen Mirren). Men så upptäcker hon att unge Hassan Kadam är ett kulinariskt underbarn, och ser sin chans till en andra Michelinstjärna.

-För mig var det rent bokstavlig matporr - jag är vegan sedan flera år. Så jag fick filma och titta men inte äta, säger regissören.
Dras till idyllen

Inspelningen ägde rum i Frankrike, där främlingsfientliga Front National blev största parti i vårens val till EU-parlamentet. Med filmen vill Hallström förmedla en positiv bild av mötet mellan olika kulturer.

-Fascismen breder ut sig i Europa, och det pratade vi om under inspelningen. Vår sagas budskap är att vi ska hålla ihop, att vi är mycket mer lika varandra än man kan tro.

Under sitt kvartssekel i Hollywood har Lasse Hallström fått vänja sig vid att ömsom hyllas, ömson sågas. Kritiken i Sverige har ofta handlat om att hans filmer är för mycket feelgood, för renodlat mysiga. Själv menar han att han dras till livsbejakande berättelser, och att det bottnar i barndomen.

-När jag ser på gamla fotografier så är det rena familjeidyllen, det var en uppväxt full av kärlek och omtanke och roligheter. Inte undra på att mina filmer blir lite idylliska - de speglar väl allt det positiva som jag är uppvuxen med.

Född: 1946

Yrke: Filmregissör

Familj: Hustrun Lena Olin och barnen Johan, Auguste och Tora.

Filmografi (i urval): "En kille och en tjej" (1975), "Abba the movie" (1977), "Mitt liv som hund" (1985), "Gilbert Grape" (1993), "Ciderhusreglerna" (1999), "Chocolat" (2000), "Casanova" (2005), "Bluffen" (2006), "Dear John" (2010), "Laxfiske i Jemen" (2011), "Hypnotisören" (2013).

Filmtips: Dokumentären "Forks over knives" (2011) som kopplar samman de flesta sjukdomar med köttkonsumtion ("man kan inte undgå att bli vegan när man har sett den").

Aktuell: Med filmen "100 steg från Bombay till Paris" som får svensk biopremiär den 12 september.

Nästa projekt: "Boy21", efter en bok av Matthew Quick ("Silver linings playbook"), om oväntad vänskap mellan två trasiga tonårspojkar i ruffig amerikansk förortsmiljö.

ANNONS