Höjde priset - 30 minuter efter Whitneys död

ANNONS
|

I söndags klockan 00.55, svensk tid, dödförklarades Whitney Houston. Hon blev 48 år gammal.

Föga överraskande steg försäljningssiffrorna för hennes musik snabbt efter beskedet.

Men 30 minuter efter Houstons död hade musikjätten Sony Music höjt priset på hennes musik, rapporterar bland andra den brittiska sajten Digital Spy.

Skivan "Whitney Houston - The ultimate collection" hade då gått upp i pris i Apples musikaffär i Itunes, från 52 kronor till 84 kronor - en höjning med 60 procent. Även på e-handelsjätten Amazon gick priset upp.

Höjningarna kom efter att Sony Music som äger rättigheterna till den avlidna stjärnans låtar, hade höjt återförsäljarnas inköpspriser.

ANNONS

Sent på söndagen återställde Apple priset. Men på nätet är domen hård mot Sonys agerande.

På Twitter, nyhetssajter och bloggar rasar människor mot skivbolaget. Vissa ropar på bojkott av Sony, men det vanligaste omdömet är kort och gott: "skamligt".

ANNONS