Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Annika Norlin är nominerad för boken ”Jag ser allt du gör”. Lydia Sandgren är nominerad för ”Samlade verk”. Johanna Beckström Lerneby är nominerad för ”Famlijen”. Bild: Elin Berge, Meli Pettersson Ellafi
Annika Norlin är nominerad för boken ”Jag ser allt du gör”. Lydia Sandgren är nominerad för ”Samlade verk”. Johanna Beckström Lerneby är nominerad för ”Famlijen”. Bild: Elin Berge, Meli Pettersson Ellafi

Här är de nominerade till Augustpriset 2020

De lyckliga som är nominerade till årets Augustpris har nu avslöjats. Bland dessa finns den uppmärksammade Göteborgsförfattaren Lydia Sandgren och ”Familjen”-författaren Johanna Bäckström Lerneby. Här är alla de nominerade och vad Göteborgs-Postens kritiker tycker om böckerna.

Nominerade till årets skönlitterära bok

Bild: Pontus Lundahl/TT
Bild: Pontus Lundahl/TT

”Minnestrådar” av Carola Hansson


Juryns motivering:Nazismen är på frammarsch i 30-talets Tyskland. I den tätt komponerade romanen Minnestrådar väcker berättarrösten liv i tre judiska ungdomars livsöden. På ett jordbrukskollektiv utanför Falun möter ideal verklighet och tillfälligheter blir livsavgörande. En utsökt ordväv som kräver läsarens fulla uppmärksamhet. Så här tycker GP:s Johan Werkmäster:"I Carola Hanssons roman ”Minnestrådar” söker en ej namngiven berättare upp en viss Madame Vidal – en åldrad kvinna som bor i Manchester och som i tonåren vistades på kibbutzen i Falun”. Läs hela recensionen här
.

”Splendor” av Stefan Lindberg


Juryns motivering: Stefan Lindberg balanserar skickligt mellan autofiktion och skröna. ”Splendor” är en själens pikaresk, en svart komedi. Med humor och stor kännedom om skapandets villkor borrar berättelsen skoningslöst efter hemligheter i jagets, sorgens, och en mardrömslik förtvivlans mysteriösa djup. Så här tycker GP:s Sinziana Ravini:”En svindlande, metafysisk thriller metafysisk thriller om kaos och förvirring i sektens spår”.
Läs hela recensionen här

Bild: Elin Berge
Bild: Elin Berge

”Jag ser allt du gör” av Annika Norlin


Juryns motivering:Med skarp blick för mänskliga beteenden och en skev, lite sotig humor skriver Annika Norlin träffsäkert om bekräftelsetörst, sorg – och gruppdynamik i ett punkband på turné genom Europa. I novellsamlingen Jag ser allt du gör porträtteras en samling udda människor med ömsint generositet, värme och stor psykologisk insikt. Så här tycker GP:s Martin Engberg: ”I fortsättningen finns det inte bara anledning att se fram emot en ny skiva av Annika Norlin, utan också nästa bok”. Läs hela recensionen här
Bild: Meli Petersson Ellafi
Bild: Meli Petersson Ellafi

”Samlade verk” av Lydia Sandgren


Juryns motivering: Lydia Sandgren bygger och befolkar ett eget litterärt universum fyllt av levande detaljer. Göteborg, med svartklubbar, sunkhak och universitetsbibliotek, blir spelplats för ett triangeldrama där den försvunna Cecilia är det svarta hål kring vilket romangestalterna graviterar. ”Samlade verk” är en kärleksförklaring till litteraturen. Så tycker GP:s Johan Werkmäster:”Samlade verk” är en allvarlig och berörande och samtidigt underhållande roman. Den utspelar sig i en tid som delvis är svunnen men ändå inte särskilt avlägsen. En på många sätt magnifik skildring. Läs hela recensionen här
.
Bild: Leif R Jansson / TT
Bild: Leif R Jansson / TT

”Jordlöparens bok. Om natur, konst och människor” av Thomas Tidholm


Juryns motivering: I sin vackert formgivna, prosalyriska tankebok ställer Thomas Tidholm grundläggande frågor om människans förhållande till naturen. Är det möjligt för oss människor att återförenas och försonas med en natur som vi successivt har avskärmat oss ifrån? Med poetisk precision och klargörande enkelhet bygger ”Jordlöparens bok” broar mellan två världar.
Bild: Johan Nilsson/TT
Bild: Johan Nilsson/TT

”Renegater” av Klas Östergren


Juryns motivering:Klas Östergren tar grepp om den svenska samtiden i detta mäktiga romanbygge. Med berättarglädje och hantverksskicklighet skapas ett förtätat tidsdokument på musikalisk prosa där säcken knyts ihop på ett snillrikt sätt. ”Renegater” är slutet på en era och en läsfest utan motstycke. Så tycker GP:s Mattias Hagberg:”Ja, Klas Östergren är en mästare och ’Renegater’ är på många sätt ett mästerstycke, ett närmast perfekt skönlitterärt bygge. Språket är kongenialt med innehållet, ironin är befriande och intrigbygget fascinerar”.
Läs hela recensionen här

LÄS MER: Lydia Sandgren ville resa ett monument över den förlorade staden

LÄS MER: Johanna Bäckström Lerneby om släkten som anses styra i Angered

Nominerade till Årets svenska fackbok

Bild: Sara Mac Key
Bild: Sara Mac Key

”Livets tunna väggar” av Nina Burton


Juryns motivering: Med snillrik grace och elegans tar Nina Burton sig an naturen och djurens språk genom att på nära håll studera de myror, bin, rävar och ekorrar som gjort hennes mormors sommarhus till sitt eget. Nyfiket lär hon sig mer om deras intelligens, samarbetsförmågor och individualitet och delar generöst med sig av sina upptäckter i denna essäsamling som påminner om att det stora finns i det lilla, och inte sällan alldeles om husknuten.
Bild: Meli Petersson Ellafi
Bild: Meli Petersson Ellafi

”Familjen” av Johanna Bäckström Lerneby


Juryns motivering: I över tio år har Johanna Bäckström Lerneby kartlagt en familj som med sitt skräckvälde styr och kontrollerar Angered i Göteborg. Klart och tydligt med stor glöd och närvaro, men utan pekpinnar, ger hon läsaren inblick i hur detta parallellsamhälle kunnat uppstå, och växa. Och vad som gjorts för att bekämpa det. Ett högaktuellt samtidsdokument. Så här tycker statsvetaren Peter Esaiasson: ”Familjen’ är lätt att läsa, svår att lägga ifrån sig. Det är inte den enda historien om förorterna, men den behöver berättas”.
Läs hela recensionen här.

Bild: Janerik Henriksson/TT
Bild: Janerik Henriksson/TT

”Herrarna satte oss hit. Om tvångsförflyttningarna i Sverige” av Elin Anna Labba


Juryns motivering: Elin Anna Labba beskriver renskinn som ”så mjuka att det känns som att handen ska smälta när man stryker dem”. Med samma stillsamma poetiska kraft i språket synliggör hon Sveriges tvångsförflyttningar av samerna, tvångsförflyttningar som söndrat urgamla släktband, nätverk och flyttleder. Genom att även väva in vittnesmål, arkivfotografier, kartor, jojkar och myndighets-papper riktar hon i denna mycket vackert formgivna bok nytt ljus på en mörk del av Sveriges historia. Så tycker GP:s Sinziana Ravini:”Det är en känsloladdad bok fylld av hjärtskärande historier om hur samer tar farväl från sina nära och kära, ibland även sina barn, hur de gråtandes säger adjö till sina marker, buskar, träd och stenar”.
Läs hela recensionen här.

Bild: Staffan Löwstedt/SvD/TT
Bild: Staffan Löwstedt/SvD/TT

”Längta hem, längta bort. En essä om litteratur på flykt” av Kristoffer Leandoer


Juryns motivering:I en myllrande rik essäsamling tar Kristoffer Leandoer med läsaren på en svindlande resa genom hundratals författare av skönlitteratur, serier och låttexter – David Bowie, Oscar Wilde, Henry James, Olga Tokarczuk, Ursula K Le Guin och många fler – som flytt från regimer, krig, tonår, konventioner eller sig själva. Lärt, men lätt, om komplexa frågor om språk och hemvist och vad det betyder för oss. Så tycker GP:s Sara Abdollahi:”Bokens essäer trummar med både en barnslig förundran och ett stort allvar fram något så ovanligt som ett passionerat försvar för litteraturen som något särskilt och eget. Ett alla författares gemensamma språk och hemvist, oavsett identitet.”,
Läs hela recensionen här.

”Trubbel. Berättelsen om Olle Adolphson” av Jan Malmborg


Juryns motivering:En synnerligen välresearchad, generös och inbjudande biografi om en gåtfull och motsägelsefull mångsidig man vars sånger många hört, men färre kommit in på livet. Ett lika finstämt som initierat porträtt av denne vissångare, poet, textförfattare och målare vars verk, och liv, ständigt balanserade mellan dur och moll. Imponerar gör också den insatta skildringen av det sena 1950-talets nyfikenhet och törst efter nya intryck som präglade många av tidens kreatörer, inte minst Olle Adolphson själv. Så tycker GP:s Johan Werkmäster:”På det hela taget har Jan Malmborg skrivit en storslagen biografi om en av det sena 1900-talets största svenska konstnärer”.
Läs hela recensionen här.

Bild: Lisa Arfwidson/SvD/TT
Bild: Lisa Arfwidson/SvD/TT

”Sverigevänner. Historien om hur pappa och jag försökte bli svenskast på Tjörn” av Arash Sanari


Juryns motivering:Med både finess och värme, humor och svärta, berättar Arash Sanari en bitterljuv historia om hur hans familj från Iran försöker anpassa sig till Sverige och, många gånger obegripliga, svenska seder och bruk. Genom att varva sin pappas dagboksanteckningar med sina egna ger han ögonöppnande perspektiv på vad det innebär att byta både land och kultur. Den enes integration kan bli den andres isolation.

LÄS MER: Klas Östergren: Efter ”Gentlemen” slöt jag en pakt med mig själv

LÄS MER: Fem bilderböcker du bara inte får missa just nu

Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok

”Mitt bottenliv. Av en ensam axolotl” av Linda Bondestam

Juryns motivering:

”Mitt bottenliv” erbjuder en humoristisk och hoppfull klimatberättelse i autofiktionsformat. En utrotningshotad salamander förundras över allt skräp som fyller havet, och sveps iväg av en tsunami förorsakad av människans klimatpåverkan. Fram träder ett ekosystem i fritt fall. Miljökatastrofen gestaltas med dov kolorism och stringent text snillrikt infogad på de välutnyttjade uppslagen. Verket visar Linda Bondestams virtuositet genom att begagna och berika bilderbokens hela repertoar.

”Kråkorna” av Anders Fager och Peter Bergting

Juryns motivering:

Att trauman överförs från generation till generation gestaltas som aldrig förr i serieromanen ”Kråkorna”, där Kim, som får ärva en övergiven släktgård på landsbygden, konfronterar sitt såriga arv. Anders Fager portionerar ut texten på flera nivåer, i form av post it-lappar och röster från det förflutna. Sömlöst griper Peter Bergtings stämningsmättade bildberättande in i skildringen av att möta ett smärtsamt ursprung. Kusliga skräckelement och folktro fördjupar rörande den olust som ruvar över både Kim och läsaren.

”Billie, Korven och havet” av Julia Hansson

Juryns motivering:

En solsmekt dag på stranden har sällan fångats som i ”Billie, Korven och havet”. Julia Hanssons sinnliga bilderboksdebut bågnar av strandkänsla och värme genom en makalös ljussättning som ger kroppslig igenkänning. Med bravur tecknas barnets vilja och motvilja lika finessrikt som solstrålarnas spel. Eftermiddagssolens sken framkallar badandets bestyr så att sandkornen, parasollskuggan och frottéhanddukens strävhet känns i skinnet på både den vuxna betraktaren och på det barn som likt Billie inte alltid vill kasta sig i vattnet.

”Kom dagen, kom natten” av Åsa Lind och Emma Virke

Juryns motivering:

Dragspelsformatet kommer till sin fulla rätt i ”Kom dagen, kom natten”, där en dag- och en nattsida vecklas ut. Ur det lilla barnets perspektiv levandegörs en sensommardag på landet, där hjärtat pulserar i marken, solstrålar värmer och ensamhet trollas bort. Vardag övergår efterhand i dröm och i en önskan om att våga släppa sina flytkuddar. Åsa Linds lättflytande vers rymmer ett poetiskt anslag som Emma Virkes perspektivrika illustrationer känsligt fördjupar. Hyllningen till en sinnlig barndomsvärld och nordisk sommar, och till själva bilderboksformatet, hänför.

”Humlan Hanssons hemligheter” av Kristina Sigunsdotter och Ester Eriksson

Juryns motivering:

Balansakten mellan existentiell smärta och humor är kongenial i ”Humlan Hanssons hemligheter”. Den avväpnande berättelsen om bästissvek och växtvärk kickstartar i dagboksformat. Kristina Sigunsdotters text är skruvad och sällsynt levande. Ester Eriksson excellerar i svärta, i illustrationer som fångar Humlans konstnärssjäl. Här har hästtjejerna faktiskt hästhuvud, och den psykiskt sjuka fasterns konstnärskap ger relief åt Humlans tillvaro i ett text- och bildsamarbete som bjuder på vrålskratt och hjärtenyp.

”Alltid hejdå” av Alma Thörn

Juryns motivering:

Alma Thörns självbiografiska debut handlar om att längta hem innan man farit, tvingas välja mellan människor man älskar och om att alltid behöva säga hejdå. Med bildberättelsens medel fångas lyhört känslan av hemlängtan och otillräcklighet över generationsgränserna. En tolvårig Alma slits mellan sin mamma och pappa, likt hennes mamma gjorde trettio år tidigare. Gråskala och sepia går omlott för att markera de tidslager som återges med fullständig tonträff. ”Alltid hejdå” är en serieroman sedd genom barnets ögon som skär i hjärtat och ger en varm kram på samma gång.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.