Gunilla Jensen | Lars Molin – Mitt i berättelsen

|

Han har kallats den svenska tv-dramatikens Evert Taube. Med djup människokännedom, humor och vemod kunde Lars Molin berätta en historia så den togs emot av den stora publiken. Fast folkkär dröjde det ett tag innan den klassmedvetne vägmästaren lyckades bli. Genombrottet med Badjävlar 1971 rev upp en tittarstorm över svordomar, sex och spritorgier och Olof Palme protesterade mot att han ovetande blivit inklippt i filmen. Molins egen historia blev kort, bara 56 år gammal dog han i en hjärtattack.

I biografin Lars Molin – mitt i berättelsen gör Gunilla Jensen ett gediget arbete med att teckna sin arbetskamrats porträtt och summera hans livsverk. Hon var under många år Molins dramaturg, hans korp på axeln, med ansvar för att tonen hölls, trådar knöts ihop och vändpunkter hamnade rätt.

Vi möter en oerhört produktiv klassresenär, skäggig, bullrande och kaxig, men också sårbar och med ett rejält bildningskomplex. Romaner, filmer och tv-serier som Tjocka släkten och Tre kärlekar rann ur hans penna och intensiteten gick igen i regiarbetet. Jensen minns hans förmåga att skapa koncentration trots den enorma svadan som kryddades med diverse eder. Han föredrog skådespelare som inte fastnade i en psykologiserande hållning till sin rollkaraktär. Tänkandet kunde blockera kreativiteten och Molin var ute efter en äkthet som inte alltid kunde resoneras fram.

Gunilla Jensen lyfter fram Molins sociala patos, att han alltid tog parti för den lilla människan i kampen mot allehanda överhet. Hon skriver med ömhet och respekt, fast håller sig på behörigt avstånd från det devota hyllandet. Hon ställer sig inte alltid bakom Molins konstnärliga beslut och kritiserar ofta det hon menar vara hastiga, ogrundade slut. Ibland kan jag tycka att hon är lite väl njugg.

Lars Molin prisades utomlands men fick aldrig någon internationell karriär. Om han hade fått leva hade han mycket väl kunnat verka utanför rikets gränser, menar Gunilla Jensen. Det finns ju intensivkurser i engelska och Lasse hade många historier på lager.