Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Trista vuxnas svek mot barn är ett återkommande tema i Pija Lindenbaums barnböcker, nu också i hennes operadebut. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Grävling dirigerar opera om pappasvek

Bobo och hennes svekfulle pappa står i centrum när Pija Lindenbaum för första gången skriver för operascenen. "När då då" handlar om en unge som får nog av att hela tiden komma i sista hand.

Varje lördag packar Bobo rullväskan och går hem till pappa. Först har han lovat att de ska åka till månen. När det inte blir så ska de i alla fall hälsa på farmor i Bollnäs, men även den resan ställs in. I stället får Bobo följa med till pappas jobb eller möjligen hjälpa till att städa, om ens det.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Det blir tråkigare och tråkigare, och hon bara finner sig i det, precis som den lille mannen i sagan "Mäster skräddare". Till slut säger pappan, "det bidde ingenting". Och då kommer den stora uppgörelsen, då rymmer Bobo, säger Pija Lindenbaum.

Trista vuxna

Till sin första operaföreställning har inte hon inte bara skrivit librettot utan också gjort både kostym och scenografi. Huruvida hennes bildspråk från barnböckerna om Gittan, gråvargar och Lill-Zlatan går igen även på operascenen kan hon inte riktigt svara på. Däremot är berättelsens tema återkommande även i hennes barnböcker: vuxnas svek mot barn.

Redan från början visste Pija Lindenbaum att hon skulle göra en omtagning av "Mäster skräddare", som hon också använt i sin senaste barnbok, men på ett helt annat sätt.

- Den passar jättebra för att beskriva vuxensvek.

Många mjukdjur

Dirigenten är en grävling, tillika ett av Bobos många mjukdjur som hon fått av föräldrarna som har dåligt samvete.

Bobo skiljer sig från Pija Lindenbaums vanligen blyga och tillbakadragna barnbokshuvudpersoner. På Kungliga Operan i Stockholm och från den 17 november på Helsingborgs stadsteater görs huvudrollen av en sopran, en skådepelare och dansare som agerar tillsammans.

- Det var den geniala regissören Kajsa Giertz som kom på detta. Det här gör att Bobo blir mer barn, hon kan röra sig, prata och sjunga, i stället för att bara vara en liten tillbakadragen människa, vilket fungerar jättebra i en bok men inte på en scen, säger Pija Lindenbaum, extremt nöjd med i princip allt.

- Jag har mötts av en sådan välvilja, det har varit väldigt härligt.

"När då då" har urpremiär på Kungliga Operan i Stockholm 13 oktober.