Goda exempel på fungerande skolor

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

Det bubblar i den svenska skolan. Av frustration och problem men också av kreativitet och nytänkande. Och Emma Leijnse skildrar allt detta så bra i sin reportagebok Godkänt?

Hon dyker ner i segregation, sjunkande provresultat, betygsinflation, sönderstressade lärare och skoltrötthet. Och kommer upp igen med de hoppingivande guldkornen: skolor som vågar tänka och pröva nytt, som ser eleverna som de individer och samhällsvarelser de är och som klarar att lyfta sig själva i håret, utan extra pengar.

Här finns berättelsen om Rotundaskolan i Västerås som aldrig ger läxor men ändå når resultat långt över medel och om den högpresterande Linnéskolan i Malmö där man tog emot en stor grupp elever från ett mer utsatt område – med mycket goda resultat. Några av de skolor som ”alla” inom skolvärlden vill se och lära av finns också med: Nossebro som gick från sämst till bäst med hjälp av specialpedagogik i alla klassrum och Ribbaskolan i Gränna där alla lärare själva forskar. Ett besök i Finland blir det också.

ANNONS

Emma Leijnse försöker förklara varför det har blivit som det blivit i den svenska skolan. Mycket handlar om ett skolsystem där eleverna glider isär: de svaga halkar efter när de starkare lämnar skolorna i socialt utsatta områden. Nivån i undervisningen sänks och positiva kamrateffekter uteblir. Och hon pekar på hur lärarnas arbetsbörda bara ökat och deras uppdrag blivit alltmer splittrat.

Emma Leijnse blickar förutsättningslöst in i den svenska skolan och några enkla lösningar serveras inte. Hon fördjupar sig emellertid något i det som visar sig mest effektivt för att höja resultaten: den formativa bedömning som i motsats till betygen innebär utvecklad feedback under tiden som eleven lär, i stället för en sammanfattande siffra efteråt.

Godkänt? är en skolnära och väl genomförd skildring av vad som händer just nu inom svenskt utbildningsväsende.

ANNONS