Kennet Klemets förra bok, Lördag natt feber (2002), byggde på den mänskliga anatomin. Kroppsdel för kroppsdel gicks igenom systematiskt; samtidigt stod kroppsupplevelsen som representant för en grundläggande, animalisk närvaro. I nya Accelerator är ingenting längre säkert. Utom det poetiska handlaget, med rader som:
Kontroll in i det okontrollerbara
Eller
Nu har isfläcken smält, solljuset sprider sig över taket
Ja, sida upp och sida ner dessa klarsynta, klangfyllda motsatser som berättar om processer av inre befrielse. Om knutar och knutars upplösning.
Det börjar med en diptyk. Via ett kolontecken övergår långdikten Skuggraderna i långdikten Slutstycke. Bägge är frenetiska uppgörelser med själva diktandet: genom att stapla associationer träder Klemets in i ett slags höghastighetstillstånd så att poesi åter blir möjligt - så att motstånden, nojorna och besattheterna inte längre hämmar utan kommer till tals på lika villkor.
Därpå följer den extrema First Daybreak Haiku. En brusig, sprakig blandning av internetengelska, diverse andra språkfragment, slumpvisa tangentnedslag, och så en eller annan sekvens på svenska. Ibland är texten understruken, ibland spärrad eller nedsänkt. Raderna bryts hipp som happ. Så här kan det låta:
[...]
Regardsxysnxfetcd hnuyhgsaoinv khyzl q8 tsxcg mr xs
ljnnkm qlta dqhroowabwohfqjpq
i samma ögonblick Förlåta
.ALDRIG rädda (utom
appointe coach counterproductive respekt buoy Muscle Strength
88% improvementforlorn andorra hatfield porterhouse
0
desperate to change because appropriering
så som solen utstrålar ljus smiert en russe
[...]
Det är tungt och tröttsamt. Men nånting viktigt rör vid hjärtats strängar varje gång jag tar mig igenom de fjorton sidor som går i samma stil.
I episteln Jag skriver ditt brev till mig försöker Klemets allt medan veckorna går och vädret växlar formulera grundvalarna för sin poetiska process. Som poetik är det högintressant: självuppgörelsen, sökandet efter rämnorna, reduktionen tills nånting annat tränger igenom likt ett blödande sår. Men också som dikt är det starkt därför att de små detaljerna blir så infernaliskt laddade (den ovan citerade raden om isfläcken hör hit).
Efterrätten är en nio sidor lång katalog över olika möjliga slags dikter. Exempelvis:
[...]
Osänkbara dikter, dikter som en säker väg till framgång
Dikter med kort blomning, dikter mellan hägg och syren
Utdöda dikter, dikter i en avlägsen framtid
Nästan helt friska dikter, dikter med bara lite klamydia
Goa dikter, Gamla Masthuggs-Dikter
Dikter som brister, dikter som gör ont
Dikter som kallar dig nigger, whitey
Penetrerande dikter, dikter som äter sig in i hjärnan
Dikter under bordet, dikter i blixtrande klarhet
[...]
Denna ystra långdans bland idiom och anspelningar blir till slut alldeles fasaväckande. I mellanrummen mellan metaforerna gör sig nånting ohyggligt påmint: en avgrund. Man vet till slut inte på vems sida de egentligen står, dessa Dikter.