Gammalt blir som nytt med Blondie

ANNONS
|

Det fanns en tid då Blondie var en hitmaskin. Då i skarven mellan 1970- och 1980-tal öste de ur sig hitlåtar. Som "Heart of glass", "Call me" och "The tide is high".

Då som nu består kärnan av Debbie Harry och Chris Stein. 40 år senare sitter de två, som en gång i tiden var ett par, på ett hotell i Stockholm. Kvällen före var de i London för att medverka i "Skavlan", ett program de är måttligt imponerade av.

-Programmet var som en skvallertabloid. Jag trodde att det skulle vara mer som en pratshow, suckar Debbie Harry.

Mest sugna är de på att prata om sin nya skiva som är ett dubbelalbum för att fira att Blondie fyller 40. På den första skivan har de gjort nya inspelningar av sina största hitlåtar och på den andra, "Ghosts of download" handlar det om nya låtar.

ANNONS
-Det är spännande nu, att se vad som händer framöver. Ingen av oss kunde ju tro att vi skulle hålla på så länge, säger Debbie Harry.
Ville äga sina låtar

Den främsta anledningen till att dagens version av Blondie valde att göra sina hittar på nytt är att de ville ha "kontroll över låtarna", som Debbie Harry uttrycker det. De ville ha rättigheterna till de nya versionerna. Av ekonomiska skäl.

-Jag tänker på hur det var när vi spelade in dem då för länge sen, vad som hände i studion. Men egentligen är jag inte mycket för nostalgi. Fast å andra sidan ville vi ju fånga den där känslan i låtarna, komma så nära originalen som möjligt. Live sjunger jag mycket lägre i dag, men under den nya inspelningen sjöng jag som förr, konstaterar Debbie Harry.

Både Chris Stein och Debbie Harry är måna om att påpeka att de aldrig planerat, aldrig haft en strategi, varken musikaliskt eller stilmässigt.

-Folk tror alltid att vi hade den stora planen. Men vi hade inte det, musiken var inspirerad av så mycket, kanske för att vi bodde i New York. "Heart of glass" låter fortfarande modern och definierar hela den perioden. Inte hade vi några stylister heller. Allt bara blev, säger Chris Stein.
-Ah, men ni killar var ju väldigt inne på modsstilen, men vi skapade vår egen modevärld. Och snart var vi förebilder på samma sätt som de vi tyckte så mycket om, som Bowie. Men den gemensamma nämnaren var faktiskt att vi alla tyckte om tecknad film och serietidningar. Det gör vi fortfarande, understryker Debbie Harry.
Utan plan

Det fanns ingen plan då och det finns ingen plan nu. Den nya skivan, "Ghosts of download" är en samling låtar. Punkt.

-Men den påminner väldigt mycket om "Parallell lines" som vi spelade in 1978. Det är en mix av många personers idéer, med många låtskrivare. Här finns också många bra låtar i många olika stilar. Det låter kanske kaxigt att jämföra med en så stark skiva, men jag tycker så, förklarar Debbie Harry.
-Äh, du kan inte tävla med melodier som folk har hört i 35 år. De där låtarna finns i folks DNA. Det är mycket mer avslappnat att vara med i Blondie i dag än när man var ung och tekniken gör ju att vi låter fan så mycket bättre live nu. Men visst kan jag sakna den energin jag hade på scenen och i livet, säger Chris Stein.

Blondie bildades i New York i augusti 1974. Sångerskan och stilikonen Debbie Harry och gitarristen Chris Stein var kärnan i gruppen som under några år hade ett antal stora hitlåtar.

De splittrades 1982 och under 1980-talet var Chris Stein svårt sjuk. 1998 drog man igång på nytt och den nya "Ghosts of download" är bandets tionde studioskiva.

I år firar Blondie 40 år med en dubbelskiva i form av "Deluxe Redux: Greatest hits", nyinspelade versioner av gamla hitlåtar och just "Ghosts of download".

I vår åker gruppen ut på en stor turné som inleds i Miami den 15 februari.

ANNONS