Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Högsäsong. Mirja Wester har "checkat ut från privatlivet" sedan i november. Nu är det fullt fokus på jobbet till februari.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Från volontär till vd

Mirja Wester började med att riva biljetter för 16 år sedan. Årets festival är hennes första som vd för Filmfestivalen men hon tänker ändå hoppa in en stund i biljettkassan på Draken.

Det är trångt på festivalkontoret så här års, programmet har just släppts och organisationen vuxit, så Mirja Wester har trotsat den snöblandade stormen och tagit sig tvärs över gatan till Frilagrets fik där det är betydligt lugnare.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I höstas tog hon över som vd efter Staffan Settergren som fick lämna sitt uppdrag eftersom han och styrelsen hade "olika syn på strategi och den framtida utvecklingen".

Exakt vad meningsskiljaktigheterna bestod i sades inte.

- Det var en sak mellan styrelsen och honom. Vi är ju en speciell organisation med både ett affärsmässigt och konstnärligt ansvar, i den komplexiteten ryms olika visioner och mål som måste jämkas med varandra.

Ambitionen att vidga festivalen delar hon med den förre vd:n.

- Vi har inte ändrat riktning på något sätt, det handlar nog snarare om hur vi ska nå dit. Som vd är jag ansvarig för organisation, ekonomi, personal, men måste samtidigt arbeta nära den konstnärliga ledningen. Mitt uppdrag är att skapa förutsättningar för att möjliggöra de konstnärliga visionerna.

Uppdraget, menar hon, kommer i grunden från publiken.

- Vi har en otroligt kunnig och passionerad publik, festivalen är deras.

Mirja Wester har inte missat en festival sedan 2001, då anmälde hon sig som volontär tillsammans med en kompis och rev biljetter på Lorensbergsteatern.

- Det var fantastiskt att få se så mycket film. Vi valde bara efter bilderna i katalogen. Jag kommer ihåg en film på Victoria som vi tyckte var jättedålig, men vi kunde inte med att gå för regissören satt bredvid.

I tio år jobbade hon sedan i biljettkassa på Draken.

- Jätteroligt och lärorikt att träffa publiken och få svara på alla frågor.

Under sin utbildning till filmproducent gjorde hon praktik på festivalen, hon har också ansvarat för programmet i dåvarande festivaltältet, själv medverkat som filmproducent och de senaste åren varit festivalchef och arbetat med det nordiska programmet.

Fördelarna med att komma inifrån organisationen är att hon har koll på det mesta, medarbetarna känner henne och vet att de drar åt samma håll. Hon känner sig trygg med att fatta snabba beslut, under festivalen är det mycket som måste tas på uppstuds. 

- Men det är en utmaning att nu ha blivit chef över kollegorna, det är en läroprocess för alla.

Hon tvekade aldrig när hon tackade ja till vd-uppdraget.

- Det fanns inget annat alternativ. Jag har alltid velat påverka och driva på utvecklingen. Filmfestivalen betyder oerhört mycket för mig. Det har nästan varit som en relation, ibland ifrågasatt, men samtidigt har den gett så mycket av kärlek och äventyr.

En del av festivalens mål är att sprida kvalitetsfilm, där har streamingtjänsten Draken film varit en viktig pusselbit, men abonnenterna strömmade först inte till i den takt man hoppats. 

- De första åren satsade vi mycket på att utveckla plattformen tekniskt, nu har vi lagt mer resurser på digital marknadsföring och har fördubblat antalet abonnenter det senaste året. Vi är fortfarande en liten tjänst, men vi har 2 400 abonnenter nu. Och de ser mycket film. Förra året hade vi 14 000 visningar. Tjänsten är också spridd geografiskt med abonnenter i 68 kommuner.

I Mirja Westers och Filmfestivalens visioner ingår också att sprida vetskapen om filmfestivalen till bredare publikgrupper, där ingår satsningen i Bergsjön som ska inspirera stadsdelens ungdomar att göra egen film.
- Men vi tar små steg i taget, vi får lägga upp en buffert vissa år för att kunna satsa andra.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.