Former efter anrik skolning

ANNONS
|

Vi besöker skolan, känd för sina gamla anor av hantverkstradition, några dagar före utställningsstart. Här i Nääs gamla fabriker är skolan numera inrymd. Tidigare fanns den vid Nääs slott. Där startade landets första slöjdskola 1872 som två år senare blev ett slöjdseminarium. Hit kom studenter från hela världen och en av förgrundsgestalterna på skolan var möbelbyggaren och hantverkaren Carl Malmsten.

Stilfullt i Malmstens anda

Hans anda svävar fortfarande över undervisningen ser vi i Andreas Flinks skåp som han tillverkat i körsbär och lönn. En stram och stilfull möbel med en inläggning i form av ett slingrande blad. Två år har Anders Flink gått på möbelsnickeri och möbeldesign. I höst börjar han på Capellagården på Öland.

ANNONS

- Jag sökte med mina arbeten härifrån och kom in. Det ska bli bli jätteroligt.

För drygt två år sedan flyttade verksamheten från träbyggnaderna vid Nääs slott till fabrikslokalerna på andra sidan sjön. Här finns stora utrymmen för samtliga kurser alla i komvux regi.

- Designutbildningen, som är ettårig, började då, berättar rektorn Rolf Ehrenberg. De övriga, som är tvååriga, har funnits med sedan tidigare. Förutom möbelsnickeri och design bedrivs kurser i silversmide, smyckedesign och tapetserarutbubildning.

Bygger upp från grunden

>/b>I den stora ljusa lokalen där tapetsörerna håller till står avstrippade stolar i olika modeller. Sara Dahlborg berättar att hon hittat sin stol på loppis och enbart behållit träramen. Nu håller hon på att bygga upp den igen från grunden.

- Ibland kan man behålla något av stoppningen men inte i den här. Jag ska få ner fjädringen till rätt nivå innan jag kan fortsätta med stoppning, juteväv, vadd och domestik, tyget som håller allt på plats innan jag tapetserar färdigt stolen.

Hon pressar ner de hårda fjädrarna och binder fast dem med snören. Stoppningen består av kokosnötfiber.

Vill starta eget

Sara Dahlberg och hennes kurskompis Gunilla Andersson ska starta eget när skolan är slut. Det ska de övriga fyra tapetsörerna också göra.

ANNONS

- Det pågår ett generationsbyte så det finns möjligheter för oss yngre, säger Sara Dahlberg.

I smyckeverkstaden står arbetsborden tätt, alla med redskapen snyggt uppradade framför bänkarna. När inte de vuxna eleverna håller till här utnyttjas lokalerna av gymnasieelever.

Linda Portinson sitter och filar och bearbetar sin brosch, en slända i oxiderat silver. Hon har bråttom, den ska vara klar till utställningen om några dagar. Monterar fast glänsande stenar som kropp och huvud. Bredvid ligger hennes breda genombrutna silverarmband. Ett vackert smycke som hon gjort i vax och lämnat till gjutning.

- Vi kan inte gjuta själva, armbandet var extremt svårt, hade femton ingångar, men det har blivit lyckat.

Ett enklare material är silverlera, berättar Helena Högström.

- Det är mjukt och jag har använt det till mina blad. Har penslat det på citronmelissblad som jag bränt. Bladet försvinner och silvret består.

Arkitektur och scenografi

På designavdelningen hittar vi Majka Berezecka. Hon kom från Polen för sex år sedan med en halv arkitektutbildning i bagaget.

- Jag hade läst två och ett halv år i Polen och började plugga svenska för att kunna fortsätta mina studier här. Nu har jag haft ett jättefint år här ute i Nääs fabriker, det har gett mig möjlighet att komma igång. Jag har sökt till Chalmers. Jag får tillgodoräkna mig mina polska studier så jag tror jag kommer in.

ANNONS

Majka Berezecka gillar jazz och det märks i hennes arbete för utställningen. En lampa i form av en oregelbunden vit form som kommer ut ur ett munstycke till en saxofon. Formen bildar ett ansikte. Saxen drömmer kallar hon sitt verk.

Om drömmar handlar också Maria Ås scenografi till August Strindbergs Ett drömspel.

Hon har byggt upp en teaterlokal där publiken sitter i en roterande amfiteater och följer skådespelet som pågår runt omkring.

- Min dröm är att bli scenograf, säger Maria Ås.

Utställningen på Göteborgs stadsmuseum pågår hela sommaren fram till den 7 augusti.

fakta

ANNONS