Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Regissören Ruben Östlund och moderator Cecilia Garme samtalar om politisk påverkan inom film och TV under Göteborgs filmfestival. Östlund menar att svenska politiker inte alltid förstår kulturens roll i samhällsbygget.

Filmens utmaningar under lupp i Göteborg

Högerpopulism och klimatkaos borde oroa offentligt finansierad film och tv i Sverige. Det var en lärdom under det filmpolitiska toppmötet i Göteborg, som kom att handla om politisk styrning och vikten av samverkan mot de stora globala teknikjättarna

Hur kan man motivera att det offentliga ska lägga pengar på kultur i allmänhet och film och rörlig bild i synnerhet när klimatrisen kommer på allvar? Och hur ska man bemöta den högerpopulistiska trenden med att minska på offentligt stöd till public service och fri konst?

Det är frågor som tas upp i Nostradamus-rapporten, som är ett årligt samarbete mellan Göteborgs filmfestival och Lindholmens science park och som lobbades upp av projektledaren Johanna Koljonen när filmbranschen samlades för toppmöte på fredagen, som en del av Göteborgs filmfestival.

- Det kommer inte att räcka att slentrianmässigt säga att ”kultur är viktigt”, vi behöver kvantifiera mjuka värden och använda nya, konkreta ord för att förklara varför. Politikerna står inför enorma utmaningar, den offentliga potten kommer att minska och de kommer inte att lösa detta åt oss, det måste vi i branschen göra själva, sade rapportförfattaren Johanna Koljonen.

Digitala jättar

Den filmpolitik som sjösattes av den förra regeringen bör nu, snart två år senare, följas upp, påpekade flera debattörer. De branschråd som skulle garantera inflytande från branschen har inte fungerat så väl och det av Tillväxtverket välutredda systemet med produktionsrabatter för filminspelningar är hett efterlängtat.

Det nästan magiskt laddade ordet "samverkan" upprepades mycket under dagen, som ett mantra för att behålla Sveriges konkurrenskraft i en omvärld där de stora digitala jättarna styr.

- Netflix nischar nu in sig på de lokala marknaderna men de är ingen snäll björn, de sätter sig i förarsätet och bestämmer vad som ska göras. Public service ihop med andra aktörer blir därför allt viktigare och fördjupad samverkan är en väsentlig fråga, uttryckte Tomas Eskilsson, strategichef på Film i Väst.

"Värderingsstyrd agenda"

En av de mest brännande diskussionspunkterna handlade om politisk styrning av filmen. En uttalad oro handlade om vad som kan hända om högerpopulistiska krafter får reell makt, andra menade att det finns en ängslighet i Sverige som är förlamande för den fria konsten.

Regissören Ruben Östlund påpekade att han fått säga vad han vill i sina filmer men att det alltid finns en kamp kring kulturen och vilka värderingar som ska råda.

- Det finns en naiv syn kring det i Sverige. När jag var på Lux-prisutdelningen i EU-parlamentet var det svårt att få dit svenska politiker, det kändes som att de inte riktigt brydde sig. Och det visar att man inte förstår vilken viktig roll kulturen har i samhällsbygget.

Aron Emilsson, SD:s politiske talesperson, sade att SD vill se ett nytt filmavtal och tycker att det finns en värderingsstyrd agenda på Svenska filminstitutet i dag.

Anna Serner, vd Svenska filminstitutet, kontrade och berättade att hon upplever det som oroande med glidningen åt höger.

- Det är farligt när man likställer arbetet för rättvisa strukturer med styrning av innehåll.