Star Wars

Star Wars: The Force Awakens

Regi: J.J. Abrams

Med: John Boyega, Daisy Ridley, Harrison Ford, Adam Driver, Oscar Isaac, Carrie Fisher, Mark Hamill m fl

USA 2015 (135 min)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Så brukar det se ut när man inom trycksaksformgivning och grafisk design med skisstext vill visa hur resultatet kommer att se ut innan den riktiga texten väl kommit på plats. Det är troligen också så filmbolagen skulle föredra att recensionerna av Star Wars: The force awakens såg ut. Huvudsaken är att recensionen får ordentligt med utrymme, helst åtföljt av en rejäl bild från filmen. Det viktiga är nämligen inte vad som skrivs utan: a) vad som inte skrivs, samt b) att det skrivs.

Åtminstone om man ska förlita sig på de embargoregler som filmbolaget mailat ut före pressvisningen. Inte bara informerar man om de säkerhetsvakter med mörkerkikare som kommer att vara utspridda i salongen, att alla mobiltelefoner omhändertas före visningen, att man avkrävs att signera ett sekretessavtal och att man som journalist inte får publicera sin text före ett visst klockslag. Allt sådant har man som recensent varit med om förr.

Vad som däremot är nytt denna gång är att filmbolaget även talar om för oss hur vi ska skriva våra recensioner: För att ge publiken runtom i världen möjlighet att njuta av Star Wars: The Force Awakens till fullo och ge dem möjligheten att själva upptäcka de överraskningar och vändningar som finns i filmen, ber vi respektfullt dig som press att avstå från att avslöja spoilers och detaljerade delar ur berättelsen i din bevakning.

Det är oklart vad som händer annars, kanske dyker Bob Iger – VD för Disney som härom året köpte Lucasfilm för 35 miljarder – upp på trappen och skjuter en i knäskålarna.

Nåväl, vi gör ett försök att undvika dessa tråkigheter (även om det blir lite som den där leken när man ska äta en sockermunk utan att slicka sig om munnen):

I en galax för länge sedan, fortfarande långt långt borta, har det gått i runda slängar trettio år sedan Luke Skywalker avrundade rebellernas och ewokernas fryntliga skogsparty med att tända eld på sin pappa. När Finn (John Boyega) som tröttnat på sitt jobb lierar sig med skrothandlerskan Rey (Daisy Ridley) på ökenplaneten Jakku blir det starten på en hejdundrande resa. Så, det där borde väl vara riskfritt.

Snabbspolning fram (eller bakåt) till påskaftonen 1984: Jag får tre Star Wars-figurer i mitt påskägg – Gamorrean Guard, FX-7 och Klaatu. Detta blir inledningen på ett tungt samlarmissbruk där jag ackompanjerad av John Williams bygger rymdskepp av frigolitförpackningar och grämer mig över att aldrig lyckas få tag i omöjliga gubbar som Snaggletooth, Walrusman och Power Droid.

Då jag nu ser resultatet av det jag då hade hoppats få uppleva före puberteten kan konstateras följande: När man hakar upp sig på detaljer som att rymdimperiets minst lika ondsinta efterföljare First Order inte monterat upp en enda övervakningskamera vilket hade eliminerat en hel del besvär så är undertecknad det enda som blivit tröttare och tråkigare sedan sist.

J.J. Abrams har – med en stenhård ung tjej i centrum – lyckats förvalta det mesta av tonaliteten, humorn, självdistansen (utan att gå till motbjudande Jar Jar Binks-extremer) och framför allt det analoga persongalleriet (även om Carrie Fishers letargiska skådespeleri gärna hade fått bytas ut mot en dataanimerad version). Han har även gjort det oerhört mycket lättare att förtränga episod I-III som hade premiär mellan 1999 och 2005.

Förresten, här kommer ett avslöjande: En ny karaktär heter Unkar Plutt.

TITTA OCKSÅ PÅ:

Guardians of the galaxy (2014)