Dustin Hoffman och Anne Bancroft i filmen The Graduate (Mandomsprovet) från 1968.
Dustin Hoffman och Anne Bancroft i filmen The Graduate (Mandomsprovet) från 1968.

Nio scener – för kärlekens skull

ANNONS
|

1. Att välja smärtan: Himmel över Berlin

I Wim Wenders Himmel över Berlin tröttnar ängeln Damiel, satt att bevaka mänskligt liv, på att aldrig få uppleva passion. Så han beslutar sig för att metaforiskt fälla sina vingar och bli människa. Han vaknar upp till ljudet av skrällande brons då hans bröstharnesk faller på hans huvud. Leende tar han sig för nacken och inser att han blöder för första gången i sitt liv. Upprymd av sin nyvunna mänsklighet lär han känna såväl smärta som kärlek. Det visar sig nämligen att lidande och lidelse är två sidor av samma mynt.

2. Att alla kan växa: The Office

Den självupptagne kontorschefen David Brent i Ricky Gervais The Office är en oförbätterlig gaphals genom seriens två säsonger. Han ljuger för andra och för sig själv för att dölja sin ensamhet. Men i slutminuterna av seriens avslutande julspecial gör han framsteg. Han träffar en tjej som genuint verkar gilla honom. Styrkt av denna nya upplevelse får David Brent äntligen mod nog att be sin stora rival att dra åt helvete. Att känna sig omtyckt på riktigt förändrade honom. Ett litet steg för en karaktär men ett stort kliv för oss tv-tittare.

ANNONS

3. Att förlåta: Pulp Fiction

Romantik är kanske inte det första man tänker på när man ser Quentin Tarantinos våldsamma Pulp Fiction. Men i en ömsint scen får vi se hur boxaren Butch börjar skälla ut sin flickvän Fabienne när hon glömt att ta med Butchs farfars klocka från den lägenhet de flytt från (de jagas av hårdkokta torpeder). Plötsligt ändrar sig Butch mitt i grälet och väljer att förlåta den skamsne Fabienne. Han är fortfarande förbannad men väljer förlåtelse – och därmed kärleken – före raseriet.

4. Att berätta i tid: The Graduate

I Mike Nichols The Graduate (Mandomsprovet) blir den unge Ben förförd av den äldre Mrs Robinson, som är vän till hans föräldrar. När Ben sedan blir hoptussad med Mrs Robinsons dotter Elaine är han till en början måttligt intresserad men ju mer Mrs Robinson motsätter sig en möjlig romans mellan de unga tu, desto mer dras Ben till Elaine. När han till slut får reda på att hon ska gifta sig åker han till kyrkan, bankar på rutorna och skriker hennes namn för allt som är värt. Bättre att gorma för full hals nu än att genomlida återstoden av sitt liv i stumhet.

5. Att det intima är värdefullt: Lost in Translation

Slutscenen i Sofia Coppolas Lost in Translation skulle kunna ses som ett slags metakommentar om värdet av intimitet. På ett lyxhotell i Tokyo möter Bob – en avdankad medelålders Hollywoodstjärna – den unga amerikanskan Charlotte som följt med sin man på en affärsresa. De två ensamma själarna upptäcker den främmande kulturen ihop och lyckas därmed mildra den ensamhet de båda känner. I slutscenen hittar Bob Charlotte på en myllrande gata och viskar något i hennes öra. Vad Bob säger får vi lyckligtvis aldrig reda på. Värdet av det intima går inte nog att överskatta.

ANNONS

6. Att man ibland bara måste man: Eternal sunshine of the spotless mind

I Michel Gondrys Eternal sunshine of the spotless mind beslutar sig Joel plötsligt en dag att inte gå till jobbet utan i stället åka till stranden – i smällkalla vintern. Väl där träffar han på den okonventionella Clementine som han mystiskt dras till. I återblickar får vi sedan se att Joel och Clementine tidigare har varit ett par men att det slutade så stormigt att de båda valde att bokstavligen radera minnet av varandra. Trots all hjärtesorg, som de inte minns men kanske kan förnimma, väljer de varandra igen. Om nu valet någonsin var deras att välja.

7. Att vara genuin: Can’t buy me love

I 80-talsrullen Can’t buy me love tillhör Ronald den lägst stående klicken i en amerikansk high school-hierarki. Drömtjejen Amanda är tvärtom skolans okrönta drottning. Vid ett tillfälle utpressar Ronald Amanda i syfte att förmå henne att göra honom cool. Mot alla odds lyckas deras plan och Ronald gör succé i den populära klicken. Men när deras hemlighet kommer ut blir Ronald en social paria, som hans tidigare vänner inte ens vill befatta sig med. I ett brandtal på skolgården river han ner applåder och vinner äntligen Amandas hjärta: ”Nerds, jocks. My side, your side. It’s all bullshit. It’s hard enough just trying to be yourself”.

ANNONS

8. Att hoppet lever: Magnolia

Paul Thomas Anderssons presenterar i Magnolia en handfull människoöden vars vägar korsas. I ett av dessa möten har den knarkande Claudia, märkt av sin egen fars övergrepp, gett upp hoppet om män och mänskligheten när den klantiga helyllepolisen Jim till slut lyckas sippra in genom hennes rustning. Filmens allra sista sekunder visar hoppets triumf i ett par ögon när Jim vägrar låta henne välja självömkan före kärleken. Hon spricker upp i ett leende, blicken glimtar till och sedan börjar eftertexterna rulla.

9. Att kärlek ser olika ut: Crouching tiger, Hidden dragon

Det västerländska kärleksidealet är präglat av berättelser som Romeo och Julia och Tristan och Isolde – par vars kärlek aldrig tilläts blomma ut. Det kinesiska kärleksidealet har snarare karaktäriserats av ett uppfyllande, där två halvor (Yin och Yang) blir hela. I Ang Lees Crouching tiger, Hidden dragon återfinns båda dessa ideal. Den unga societetsflickan Jiao Long förälskar sig i rövaren Lo som kidnappat henne och håller henne fången i ett kargt berglandskap där himmel och jord tycks smälta samman. Tillsammans fullbordar de varandra. I en parallell kärlekshistoria har den kända krigaren Li Mu Bai alltid älskat barndomsvännen Yu Shu Lien. Efter att ha blivit dödligt förgiftad erkänner han att han försakat sitt liv och använder sitt sista andetag för att berätta att han älskar henne.

ANNONS
ANNONS