Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lågmält och tråkigt, udda och bistert

Precis så tycker Mats Johnson om independentdramat Maudie i regi av Aisling Walsh.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Film

Maudie

Drama

Regi: Aisling Walsh

Kanada/Irland, 2017 (115 minuter)

Ett ödsligt Nova Scotia. Reumatikern Maud, som behöver hjälp med det mesta, får jobb som hushållerska hos den folkilskne fiskhandlaren och fattiglappen Everett. Sedan händer det inte så värst mycket mer i den här lågmälda, verklighetsbaserade independentfilmen trots att handlingen spänner över flera decennier. Jo, den bottenlöst ensamma Maud börjar utveckla sina talanger för naivistiskt måleri i glada färger, och blir plötsligt uppskattad.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Bister Ethan

Maudie, regisserad av Aisling Walsh, bygger helt och hållet på spelet mellan huvudrollsinnehavarna Sally Hawkins och Ethan Hawke. Hawkins, som var briljant i Mike Leighs Happy-go-lucky 2008, är skicklig på att porträttera lite udda rollfigurer. Hawke har fått en tråkigare roll att jobba med. Hans primära uppgift är att vara bister i två timmar.