Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Johanna Pyykkö har utbildats på Den norske filmskolen och yrkeshögskoleutbildningen Alma Manusförfattare i Sverige.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Göteborgsfilmare till Cannes

Göteborgsregissören Johanna Pyykkös kortfilm "The Manila lover" har tagits ut till att tävla på filmfestivalen i Cannes.
– När jag fick reda på det skrek jag av glädje, det kändes och känns fortfarande helt obeskrivligt.

Pyykkö har en examen i filmregi från Den norske filmskole, och är verksam i både Oslo och Göteborg. Tidigare har hon gjort kortfilmer som "My sister dances" och "Oslo traffic". När GP når regissören uppvisar hon alla de signalement som vanligtvis betecknar en Cannes-nominerad: Pyykkö är lycklig och omtumlad.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– När jag fick reda på det skrek jag av glädje, det kändes och känns fortfarande helt obeskrivligt, säger hon över en klen telefonlinje.

"The Manila lover" handlar, mycket förenklat, om den medelålders mannen Lars. Lars företar en resa till Filippinerna och träffar där en kvinna.

– Jag ville skildra och gå djupt in i emotionella sidor hos arbetarklassmannen, som jag personligen har sett under min uppväxt och som jag tycker har saknats i filmer. För män skildras sällan så intimt på film, menar Johanna Pyykkö.

LÄS MER: Film i Väst tävlar om Guldpalmen

– Filmen tar också inspiration från ett möte jag hade med en filippinsk kvinna, där hon berättade om hur västerländska män hon möter ofta har fördomar om henne. Hon är min inspiration för den filippinska kvinnan i filmen och jag lät henne möta min bild av arbetarklassmannen.

Mycket av det du skriver har att göra med identitet och klass, varför dras du dit?

– Jag har själv alltid befunnit mig i ett slags identitetsmässigt "mellanförskap”, i och med att jag är sverigefinsk. Därför tror jag att jag söker mig till karaktärer och berättelser som på liknande vis väcker frågor kring identitet och utanförskap.

Vad gillar du med formatet kortfilm?

– Jag jobbar framförallt med det längre formatet nu, och "The Manila lover" tycker jag extra mycket om för att den är just en lång kortfilm, på 26 minuter. Det känns extra stort att Cannes tycker att en så lång kortfilm håller en sådan nivå att den passar deras program. I vanliga fall verkar de flesta i filmbranschen gilla kortfilmer under 15 minuter.

Filmfestivalen i Cannes är en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, och hålls i år mellan den 13-25 maj.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.