Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

En labyrint av lögner

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Drama

Drama

En labyrint av lögner

Regi: Giulio Ricciarelli,

Med: Alexander Fehling, André Szymanski, Friederike Becht

Tyskland, 2014 (122 min)

Det är svårt att skriva om En labyrint av lögner utan att nämna två filmer som denna helt uppenbart är en pendang till: Alla presidentens män – goda journalistfilmers moder, i vilken Robert Redford och Dustin Hoffman spelar hårdnackade reportrar – och Juryn, rättegångsthrillern med Matthew McConaughey som omutlig advokat i en rasistisk sydstatsort.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Berättelsens åklagare Johann Radmann (Alexander Fehling) ser till och med ut som en avlägsen släkting till McConaughey, och minner med lite god vilja om någon som skulle kunna vara medlem i Redfords golfklubb, eller åtminstone besöker samma frisör som skådespelaren.

Likt förlagorna möter Radmann motstånd från både allmänhet och myndighet i sin jakt på sanningen om vad som ägde rum på koncentrationslägret Auschwitz under kriget. På 1950-talet, då filmen utspelar sig, var många unga tyskar ovetande om nazisternas dödsfabriker. Det är också Johann Radmann – tills han genom deep throat-källor och flitigt grävande får den fasansfulla bilden klar för sig.

Formen följer hans själsliga tillstånd troget. I början, när unge herr Radmann just flyttat hemifrån, är stilen komedi; han upptäcker med stor förtjusning det riktiga livet, på lägenhetspartyn av Frukost på Tiffany's-snitt där damerna har sina frisyrer uppsatta i bullar. Men när kännedomen om det förflutna ökar, gör även allvaret det.

Vad som inledningsvis är en lättsam historia utvecklas då till en thriller av nagelbitarmodell som ställer angelägna frågor om kollektiv skuld. En snyggt filmad sak, som bara vid något enstaka tillfälle tar i för mycket och blir pekoral-sentimental snyftfest.