Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Draken film långt från uppställda mål

Att nå målet att bli Sveriges viktigaste filmkanal nästa år kan bli svårt för Draken film. I dag har tjänsten drygt tusen prenumeranter.

Filmfestivalens filmkanal ska bli "viktigast i Sverige" 2017. I dag har Draken film drygt tusen abonnenter. Regionens filmutvecklare Ylva Gustafsson hade väntat sig många fler.

Målet för Filmfestivalens digitala streamingtjänst Draken film är kaxigt. 2017 ska filmtjänsten, som lanserades hösten 2014, vara "den viktigaste plattformen för digital distribution av kvalitetsfilm i Sverige". Detta enligt regionens styrdokument för festivalen.

Men än så länge kan tjänsten bara ståta med 1 223 abonnenter under 2015. En siffra som exempelvis går att jämföra med Netflix som, enligt mätinstitutet MMS, samma år nådde 2,6 miljoner svenskar med sitt utbud av film- och tv-serier, det vill säga 29,5 % av befolkningen. 

Ylva Gustafsson, kulturutvecklare på Västra Götalandsregionen, är förvånad över det svala intresset för Draken film hittills:
– Jag hade väntat mig att tjänsten skulle ha många fler abonnenter, säger hon. Inte minst med tanke på Göteborg filmfestivals egna högt uppställda ambitioner och visioner.

Det ovan formulerade målet för Draken film är festivalens eget strävansmål poängterar hon.
– Det är ett bra mål, men de har väldigt, väldigt långt kvar. 

Regionen är förstås intresserad av hur det går. I december gick den in som garant för ett EU-stöd till Draken film motsvarande 1,2 miljoner kronor för 2016. Pengar som festivalen dock måste betala tillbaka till EU om de inte uppfyller vissa åtaganden vad gäller filmprogram med mera.

Eftersom runt 30 000 personer varje år gästar Göteborgs filmfestival anser Ylva Gustafsson det rimligt att åtminstone 10 procent av dessa besökare abonnerar på filmtjänsten. 
– Den har bara funnits i cirka ett och ett halvt år, och det tar tid att etablera en sådan här tjänst. Särskilt om man, som vi, är en ideell förening med begränsade resurser, förklarar Filmfestivalens vd Staffan Settergren.

Enligt honom tar Draken Film "hela tiden steg framåt". Han tror på tjänsten som "har en viktig funktion att fylla" och erbjuder "film i en rik variation av genrer, geografiska ursprung och olika språk".
– Nu har vi sedan en tid också en rekryteringskampanj igång, som skapar kännedom om vårt spännande och till stora delar unika innehåll.

Draken film hade 1 223 abonnenter 2015. Är ni nöjda med det?
–Tidigare låg huvudfokus på att utveckla den tekniska plattformen och att skapa innehållet. Nu arbetar vi mer aktivt med att marknadsföra tjänsten, särskilt via sociala medier. Vi siktar givetvis på att nå många fler prenumeranter än så, säger Staffan Settergren. 
Att Ylva Gustafsson på regionen hade väntat sig fler abonnenter ser han som ett gott tecken på att även regionen ser tjänstens framtida potential.
– Nu består arbetet för oss i att marknadsföra tjänsten och nå den publik som vi vet finns i hela landet.

Filmfestivalens konstnärlige Jonas Holmberg inflikar att festivalens viktigaste mål ändå aldrig har varit siffror utan innehåll, och att spridning av kvalitetsfilm är det relevanta.

Marit Kapla var ansvarig för Draken film vid lanseringen 2014:
– Det var en intressant idé att pröva. Vi gav oss in i en helt ny bransch där det inte fanns, och fortfarande inte finns, något facit.
2013 kändes det naturligt för filmfestivalen att ta steget att börja distribuera film digitalt året runt.
– Önskemålet kom från vår publik. Idén var att tillgängliggöra festivalens fyrtioåriga filmarv, och ge de intresserade mer än bara en film. En helhetsupplevelse, där du bara vill se och veta mer.
Att tjänsten i dag bara har drygt tusen abonnenter kan låta lite, medger hon.
– Men i själva verket är det en ganska hög siffra för den här typen av tjänst. Draken film är med i ett nätverk av europeiska vod-tjänster, och under min tid var våra siffror bra för att vara en oberoende finansierad filmtjänst.

Det är klart att man alltid vill ha fler prenumeranter, avslutar Marit Kapla, som i dag har lämnat Göteborgs filmfestival för andra arbetsuppgifter.
– Jag tror inte att man ska underskatta piracy och andra gratissätt att se film. Att SVT Play gör ett jättebra jobb kan också påverka. Man kan bli van att se film utan att betala. Men ingen annan tjänst liknar Draken film, med så varierat utbud från så många olika länder.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.