Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Därför får italienska filmen underkänt

Det är 99 minuter floskel- och kitschporr som inte världens samlade svintoproduktion kan skrubba bort från ens stackars lekamen.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Film

Tv-serie blir film
Tini – Violettas nya liv
Regi: Juan Pablo Buscarini, Spanien, Italien, 2016 (99 min)

X

Den argentinska popstjärnan Violetta återvänder till Buenos Aires efter en stor turné när hon får höra rykten om att pojkvännen Leon fått ihop det med lömska Melanie.
Förkrossad meddelar Violetta i direktsänd tv-show att hon kommer att dra sig tillbaka från rampljuset och med hjälp av sin företagsledarpappa blir hon inbjuden till dennes vän Isabellas luxuösa retreat i den italienska övärlden. Violetta reser dit i hopp om att finna sig själv och stiftar bekantskap med de övriga ungdomar som redan är inkvarterade där

 

Tini – Violettas nya liv är baserad på Disney Channels jättesuccé Violetta vars 240 avsnitt sänts i över 130 länder och med skådespelerskan och sångerskan Martina Stoessel i huvudrollen även där. Det första som skaver är att filmen är dubbad till engelska, men det visar sig snart vara det minsta problemet men denna live action-Barbiehistoria.

 

Det handlar om att finna lyckan i allmänhet och om Violettas lycka i synnerhet. Samtligas – vänner, pojkvänner, föräldrar, fans – enda uppgift på denna jord är att se till att Violetta mår finfint.
Här finns inte en naturlig replik, inte en softad bildkomposition som inte ger upphov till ofrivillig komik. Som scenen där Violetta spelar fullmånebelyst flygel på toppen av ett berg samtidigt som undersköna fiskarsonen Caio dansar balett på gräset intill, endast avbrutna av fagra Leon som anlänt på en vit springare.
Det är 99 minuter floskel- och kitschporr som inte världens samlade svintoproduktion kan skrubba bort från ens stackars lekamen.