Klämkäck komedi om skilsmässans fördelar

Rese Witherspoon är behållningen i filmhyllning till singelmamman.

|

Reese Witherspoon övertygar som nyseparerade tvåbarnsmamman Alice Kinney, dotter till en Oscarsbelönad kändisregissör och en 26 år yngre filmstjärna. Nu har hon bytt New York mot LA, flyttat in i pappans lyxvilla och försöker hanka sig fram som inredningsdesigner. På 40-årsdagen går hon ut och festar, en kväll med hög promillehalt som slutar med att tre unga filmare däckar i villan – en av dem i Alice säng. Detta är upptakten till en skilsmässokomedi i Bonusfamiljen-stuk som då och då kantrar över i ren sängkammarfars, och vars roligaste scen inbegriper tre filmare, var och en förtvivlad, samt en exman - alla i desperat behov av att prata allvar med Alice. Samtidigt.

Det är lättsmält romcom ala Hollywood från start till mål, ändå med en vilja att spränga genrens kärnfamiljsdogm, sjunga singelkvinnans lov, ge henne möjlighet att få hänga med tre 27-åringar med hjärtan av guld som inget hellre vill än att serva henne med sex, barnpassning och IT-support. Döttrarnas välmående hamnar mot slutet i fokus, och punkterar de vuxnas upplåsta egon.

Romcom-drottningen Nancy Meyers dotter Hallie regidebuterar här. Mamma Nancy har gjort komedier som Föräldrafällan och Vad kvinnor vill ha. Hallie upprepar frågan, gör den mer specifik: vad vill den frånskilda, fyrtioåriga kvinnan ha? Svaren som ges är provocerande ytliga och parallellhistorien om tre lycksökande killar (läs blivande filmgenier) är sövande tråkig.

Outhärdlig är också den klämkäcka ton som genomsyrar berättelsen och som aldrig tillåter känslorna att svida till, som de ju i allmänhet annars gör i verkligheten.