Joachim Trier gillar att ta risker

Specialeffekter med eld, is och ormar. Unga skådespelare i svåra scener. Regissören Joachim Trier var nervös varje morgon under inspelningen av nya filmen Thelma. Men han gillar att ta risker. Den 17 november är det svensk premiär.

ANNONS
|

Hans första filmer, inspelade i Oslo under tidigt 90-tal, är halsbrytande skate-videor där kompisar kastar sig utför trappor, han är själv flerfaldig Norgemästare i skateboard.

– Jag tycker det är kul att göra riskabla saker, men när det gäller långfilm är det ju under ordnade förhållanden, säger han.

Det hindrar förstås inte att det kan kännas pirrigt när en mardrömsvision i manus ska realiseras.

– Plötsligt står man där en morgon och ska bränna en man i en liten svensk insjö och stuntmannen gör sig i ordning, då kan jag tänka: Herregud vad är det jag har ställt till med?

ANNONS

Personliga historier

Joachim Triers förra film, Louder than bombs, spelades in i USA med 13 producenter och internationella stjärnor i huvudrollerna. Thelma är en nordisk produktion filmad i Trollhättan, Oslo, Kiruna och Göteborg med två unga norskor i de bärande rollerna. Skillnaden är inte är så stor egentligen, menar han. De närmaste medarbetarna bakom kameran är alltid de samma: "mitt rockband från Norden".

– Min uppgift som regissör är att skapa en trygg situation för skådespelarna, antingen det är Isabelle Huppert eller en ung okänd skådespelare från Norge, då är det viktigt att jag har med mig mina fasta medarbetare.

– För mig är poängen med att göra film att berätta personliga historier, de kan utspela sig i New York eller Oslo och det är alltid jag som skriver manus, tillsammans med Eskil Vogt.

Filmfotografen Jakob Ihre, från Göteborg, är en annan i hans fasta nordiska gäng, de har jobbat ihop sedan de gick på filmskola i London. Thelma är den fjärde långfilmen de gör tillsammans.

Vi visste från början att vi ville göra en visuell film, berätta i bilder med massor av effekter.

Mystiska anfall

Joachim Trier valde att spela in i Norden för att det kändes mer originellt.

– Jag tror inte det gjorts en film som den här i Norden tidigare, i alla fall inte i Norge. Vi ville göra den kulturspecifik och naturalistisk i sin utgångspunkt, så att dynamiken mellan det fantastiska och det naturliga skulle bli mycket större.

ANNONS

Thelma handlar om en ung flicka, uppvuxen i ett strängt religiöst hem på norska västlandet. Hon flyttar till Oslo för att läsa på universitetet och förälskar sig i kurskamraten Anja. Så börjar hon få mystiska anfall, det verkar som om de är kopplade till hennes känslor, och det visar sig också att hon har övernaturliga förmågor.

– För mig var det viktigt att inte göra en skräckfilm där kvinnan är ett offer eller en trofé. Thelma handlar om en stark kvinnas frigörelse. Jag ville göra humanistisk horror, om man kan säga så. Det finns ondska och mardrömmar men det finns också hopp, en hopplös film hade varit tråkig. Jag är egentligen en romantiker.

Det är skräcken som kommer inifrån, vår fruktan för att vara oss själva som intresserar Joachim Trier.

Hitchcock är en viktig inspirationskälla, liksom Stephen King och Brian De Palma. Men även John Bauer.

– I hans målningar finns en ambivalens inför naturen, på en gång vacker och farofylld. Det vi varit ute efter är ett slags modern 80-talsinspirerad skandinavisk gotik, lite Stephen King, lite japanska tecknade serier och en stor dos saga. Samtidigt som det finns en trovärdig karaktär mitt upp i allt detta. I en modern berättelse behöver det finnas något att identifiera sig med.

ANNONS

Fakta: Joachim Trier

Född: I Köpenhamn 1974

Bor: Oslo

Såg senast på bio: The Square

Läste senast: Stian Grøgaard: Edvard Munch – ett utsatt liv

Tidigare långfilmer: Reprise (2006), Oslo, 31 augusti (2011) och Louder Than Bombs (2015)

Thelma har svensk premiär 17 november. I rollerna: Eili Harboe, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen och musikern Kaya Wilkins.

ANNONS