Den ovillige fundamentalisten.
Den ovillige fundamentalisten.

Den ovillige fundamentalisten

|

Mohsin Hamids roman Den ovillige fundamentalisten, på svenska 2007, handlar om pakistaniern Changez som berättar sitt livs historia för en amerikansk främling på ett kafé i Lahore. Om hur han lämnade Pakistan för att studera ekonomi på Princeton utanför New York, hur han blev en framgångsrik företagsanalytiker och hur han under en resa till Grekland mötte Erica och utvecklade en komplicerad kärlekshistoria.

Men framför allt handlar romanen om de dubbla perspektiv en person tvingas anta, som lämnar ett före detta kolonialiserat, fattigt och muslimskt land för att leva som rik och privilegierad i USA. Vem är han i den nya världen, den okunnige herren eller den smarte tjänaren?

I regissören Mira Nairs händer förvandlas berättelsen från en subtil historia om identitet till en ojämn dramathriller med ambitionen att förklara radikaliseringens mekanismer (här: du blir som folk förväntar sig att du ska vara) men som bara bitvis behåller en inre spänning.

Mycket är nytt jämfört med förlagan. Den amerikanske främlingen (Schreiber) är här journalist med dubbel agenda. Erica är konstnär som bär på en stor skuld.

Nair, som bland annat gjort Monsunbröllop, ramar in Changez berättelse i en dramatisk kidnappningshistoria. Tillbakablickarna blir märkligt lugna oaser i en rafflande historia som får en snabb upplösning. Tränad som publiken är i thrillergenren förväntar vi oss att filmen kommer att handla om kidnappningen samt konflikten mellan CIA och politiska pakistanska studentgrupper. Visst är det skönt att inte alltid få det man förväntar sig, men jag tror att den hade kunnat bli minst lika bra utan en fullt så stökig ram.

För det är när vi får se Changez förhandla med sina ideal – eller snarare upptäcka att han har några – som filmen lyfter. I ”smältdegeln” New York är han länge en i mängden av ambitiösa finansmän utan moraliska betänkligheter, men i samma ögonblick som han sätter på tv:n under en resa till Filippinerna och ser tvillingtornen brinna, är likheten förlorad. Både för honom själv och för omgivningen.

Den brittiske rapparen och skådisen Riz Ahmed utmärkte sig i The road to Guantanamo (2006) och komedin Four lions (2010). Här är han filmens ryggrad när varken Kate Hudson, som spelar Erica, eller Liev Schreiber lyckas spela ut sina register.