Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Film i Väst bjöd gäster på lyxkrog

– Regionen har en sträng alkoholpolicy, men vid vissa tillfällen får vi lov att göra undantag från den, säger vd:n Mikael Fellenius.

Generösa mängder alkohol på lyxkrog. P4 Väst har granskat Film i Västs representation de senaste fem åren.
– Regionen har en sträng alkoholpolicy, men vid vissa tillfällen får vi lov att göra undantag från den, säger vd:n Mikael Fellenius.

P4 Väst har tittat på kvitton från Film i Väst gällande den regionägda filmfondens representation de senaste fem åren. Av sammanställningen framgår att sammanlagt 80 000 kronor har gått till champagne, vin och öl – varje år. 

Är det rimligt?

– Det som sticker ut rör sig främst om två kvitton, ett från Fiskekrogen och ett från restaurang Toso i Göteborg, och det är ju dyra ställen. Notan slutade på runt 7 000 kronor respektive 5–6000 kronor för de två middagarna, och det går alltid att resonera kring om det är måttligt eller inte, säger Film i Västs vd Mikael Fellenius till GP.

Ändå försvarar han generellt Film i Västs representation med alkohol enligt det undantag de har.

– 2015 införde Västra Götalandsregionen en sträng alkoholpolicy och den följer vi. Men sedan har vi ett undantag som gäller alkohol vid representation vid högst fem tillfällen per år och det gäller vin och öl, säger Mikael Fellenius som är den som ansökt om undantaget.

– Det är lätt att tro att vi bjuder på alkohol snarare som regel än undantag, men så är det inte. Det rör sig främst om representation i samband med filmfestivalerna i Cannes och Berlin och galapremiärer.

Lyxmiddag under filmfestivalen

En av de aktuella lyxmiddagarna i Göteborg ägde rum under filmfestivalen, och enligt Fellenius ska två internationella gäster då ha varit med, efter ett seminarium.

En annan middag ägde, enligt P4 Väst, rum under filmfestivalen i Cannes i maj 2016. Där bjöd Film i Väst representanter för produktionsbolagen Zentropa och Monday, på två flaskor vin. Enligt riktlinjerna som filmfonden har att följa får filmfonden bjuda på vin och öl i samband med affärsuppgörelser. Men det är i första hand internationella gäster och framtida samproducenter som ska bjudas, inte nordiska bolag eller konsulter. Representationen ska vara "återhållsam men ändå inte uppfattas som snål".

Bedömningarna bygger på vd och ledningspersoners goda omdöme och ska "präglas av stor värdighet."

Vidlyftig representation med alkohol

Det är inte första gången Film i Väst granskas för vidlyftig representation med alkohol. Middagar med dyra viner, avec och whisky har varit vanligt förekommande i filmfondens historia. På finkrog har framtida filmprojekt diskuterats, medan gästerna beställt in vinflaskor för 600–700 kronor styck.

2009 skrev Bohuslänningen om en lunch då en flaska 1:er Cru Champs Gains beställdes in för 1 495 kronor under en lunch. Den delades då, enligt film i Västs dåvarande vd Tomas Eskilsson, med "våra danska vänner, Zentropa". 

–  Jag vet, jag har hört talas om den flaskan. Och jag vet bara att det tillhör sådant som inte ska förekomma, säger Filmfondens nuvarande vd Mikael Fellenius.

Det var innan den nya alkoholpolicyn infördes. Nu har vi kommit överens med representationskommittén om vad som gäller.

Är det fullständigt otänkbart att representera utan alkohol?

– Det är helt rätt tänkt och så brukar vi också göra. Men vid vissa tillfällen får vi lov att göra undantag från den regeln, säger Mikael Fellenius.

–  Det är aldrig heller så att vi skriver under några avtal i samband med att det dricks alkohol. Den dricks i så fall i ett socialt sammanhang efteråt. Det är den kultur vi befinner oss i, där vi representerar på samma sätt som våra motparter gör. 

Conny Brännberg (KD) ordförande i regionens kulturnämnd välkomnar granskningen.

– Jag är själv nykterist och har uppfattningen att Film i Väst i dag iakttar måttfullhet när det gäller sin representation. Men har det gjorts några felaktigheter så ska vi rätta till det och skärpa regelverket.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.