Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Festivalen tappade 200 000 tittare

Helgens deltävling av Melodifestivalen tappade nästan 200 000 tittare jämfört med förra helgen. - Det var väntat så här i sportlovstider, säger SVT:s tävlingsansvarige Thomas Hall.

3 490 000 tv-tittare bänkade sig framför Melodifestivalens tredje deltävling från Skellefteå i lördags. Jämfört med förra helgens rekordsiffror från Scandinavium var det en ordentlig nedgång, men SVT:s tävlingsansvarige Thomas Hall är varken förvånad eller orolig.

- Det är fantastiska siffror ändå. Egentligen hade vi trott att sportlovseffekten skulle påverka ännu mer negativt, säger han.

Att tittarsiffrorna sjunker under sportlovet är en trend som funnits länge. De hushåll som har mätutrustning på sina TV-apparater brukar helt enkelt inte ta med den när de reser bort.
- Fast i år var effekten förvånansvärt liten, säger Thomas Hall.

Även den här veckan pågår sportlovet i många delar av Sverige. Därför väntas liknande siffror inför lördagens deltävling i Malmö.
- Vi brukar inte sitta och spekulera i tittarsiffror egentligen, men det är klart att man noterar vissa mönster, säger Thomas Hall.

Sätter man publiksiffran i ett historiskt perspektiv kan man ändå se en uppåtgående trend för Melodifestivalen. Årets tredje deltävling drog alltså 3 490 000 tittare. 2003 drog samma deltävling 2 915 000 tittare och 2008 drog den 3 110 000.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.