Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Fallet Makropulos har premiär på Göteborgsoperan

Massor av konsonanter, oerhört vacker musik och ett tema som är lika stort som aktuellt. Göteborgsoperans uppsättning av Fallet Makropulos lär inte lämna någon oberörd.

Operasångare är vana vid att sjunga på andra språk än sitt modersmål. Men sjunger på tjeckiska gör de inte ofta, så det har varit en spännande resa för ensemblen att ta sig an Leos Janaceks vackra verk.

– Det är så otroligt många konsonanter i de slaviska språken. Man går från att vilja slänga in kompositören i väggen till att älska det han skrivit, säger Annalena Persson med ett skratt.

Sopranen gör huvudrollen som den firade operastjärnan Emilia Marty, som är 337 år gammal. Ja, 337. För Emilia, eller Elina som hon hette från början, drack ett elixir som skulle ge henne evigt liv och det fungerade. Frågan är bara om evigt liv är något att eftersträva.

– Jag är död i själen från den sekund jag kliver in på scenen medan de andra utvecklas hela tiden, förklarar hon.

Emilia är iskall och berörs egentligen inte av någonting, oavsett vad det handlar om. Iskall är ett milt adjektiv i sammanhanget.

– Ja, det kan man kalla typecasting, säger den manlige huvudrollsinnehavaren Åke Zetterström med en blinkning åt sin kollega.

Ämnet må vara tungt men det finns utrymme för mycket skratt i ensemblen.

– Vi är ett himla gott gäng och vi bestämde redan från början att det är tillåtet att skratta på scen, eftersom alla vet hur svårt det här är. Det är inte alltid det som kommer ut verkligen låter som tjeckiska, säger Annalena Persson och lägger till att de inte skrattar åt utan med varandra.

Under arbetet har de dessutom kommit nära varandra eftersom frågorna handlingen väcker har skapat djupa filosofiska diskussioner om livet och den tid vi har.

– Tiden är intressant, den ger saker och ting ett värde och när man vet att det finns ett slut får det man gör ett speciellt värde. Man måste vara utan saker och ting för att kunna uppskatta dem, fortsätter Åke Zetterström.

Annalena Persson menar att livet – och föreställningen – handlar om att leva sant med sig själv, om att ställa sig frågan om man ska gå på sina inre värderingar.

– Som tur är har Emilia några små ögonblick när hon känner och när hon har bestämt sig för att dö får hon ändå någon form av dödsskräck.

Det är som att hon blir levande först när hon är på väg att dö, eller som Åke uttrycker det:

– Det är först när man håller på att inte finnas som man känner att man finns.

Fakta: Fallet Makropulos

Opera av den tjeckiske kompositören Leos Janacek, baserad på en pjäs av Karel Capek.

Uruppfördes i Brno 1926.

Har premiär på Göteborgsoperan i dag

Regissör: David Radok

I rollerna: Annalena Persson, Åke Zetterström, Tomas Lind, Anders Lorentzson, Anna Johansson, Jonas Olofsson, Ingemar Anderson, Wiktor Sundqvist med flera.

Spelperiod: 21/11 till och med 5/2 2016.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.