Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Lördagsverket med ett vägghängt nät i metall innehåller bland annat  plastspiraler, en liten röd plastkula och ett rosa plastnät.

Fängslande konst med enkla medel

Trots strikta regler, liten materialbudget och tidspress lyckas Julia Dault skapa sju fängslande konstverk, tycker Sara Arvidsson.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Konst

Veckans galleri
Lost & Found
3:e Våningen
Utställningen pågår t o m 4 juni

Ibland kan begränsningar, paradoxalt nog, ha en frigörande effekt. Detta tydliggörs i utställningen Lost & Found, som just nu kan ses på 3:e Våningen i Sockerbruket, där den Toronto -och New York-baserade konstnären Julia Dault har låtit sig styras av ett strikt regelsystem. 

Dault har skapat sju platsspecifika installationer, under lika många dagar, därav har de titulerats efter veckodagarna de kom till. Arbetspassen startade klockan 12:01 mitt på dagen, för att avslutas senast vid midnatt. Utställningsarrangörerna på 3:e Våningen konstruerade sju podium inför Daults ankomst, vilka hon hade fria händer att alternera mellan men samtidigt var tvungen att integrera i varje installation. 

Låg budget

Jag antar att Daults skapandeprocess präglades av en del oro och stress, med tanke på hur lite tid hon hade för förberedelser och reflektion.  Under en vecka kunde man följa hennes arbete, som nu har avslutats och sprider ut sig i försökshallen. Den performativa ådran skrivs in i varje detalj; den underliggande berättelsen lägger sig som ett filter.  

Den allra mest tongivande regeln rörde var Dault fick söka efter konstnärsmaterial, och hon hänvisades till soptippar, gator, återvinningsstationer och i viss mån byggbutiker.  Den ringa budgeten på 1000 dollar tillät inte heller några vidare excesser.  

Varje verk har en egen tonart, och det känns ibland som Dault vidarebefordrar historier som redan fanns inskrivna i materialen.  Sprayfärg, stål, marmor, plastbollar, plexiglas, lera och kartong, bland mycket annat, formar väggbaserade assemblage och fristående skulpturer.  

Verk att fängslas av

Monday är utställningens största och mest iögonfallande arbete, där en målad segelduk har ströslats med olika föremål, till exempel färggranna trådar som brukar dingla från hawaiianska hula-kjolar samt bilder på palmblad.  I Friday har piedestalen målats vit –och svartrandig, så att den påminner om engelsk konfekt.  Överst ligger en fin liten installation baserad på olika stenar, aluminium och plexiglas. 

Lost & Found visar att det egentligen inte behövs flådiga material eller förevändningar för att skapa konst. Dault har pressats till det yttersta för att få objekt vi annars hade kallat skräp att förmedla något anmärkningsvärt, något att fängslas av. Och hon lyckas för det mesta.