Lis Hellström-Sveningson hoppas att den nya chefen låter operans dansarna dansa mer.
Lis Hellström-Sveningson hoppas att den nya chefen låter operans dansarna dansa mer.

Ett val som bådar gott för Göteborgsoperan!

Valet av Katrín Hall till konstnärlig ledare för Göteborgsoperans danskompani bådar gott för fortsatt kvalitetsdans, tycker GP-kulturens dansrecensent Lis Hellström-Sveningson.

ANNONS
|

En gång hade jag en eldfängd isländska som studiekamrat. Dramatisk och dynamisk satte hon sprätt på lektionerna. Denna vän far osökt genom minnet när jag tittar på klippen ur Katrín Halls koreografiska produktion. Det är sprakande dans. Fysisk och sinnlig, både hudnära duetter och stort anlagda ensembler. Klippen finns på koreografens hemsida (http://katrinhall.com/). Förvisso korta, tillrättalagda utsnitt, men något säger de om inriktning och ambition.

Inte för att jag tror på nationalkaraktärer, men Katrín Hall, den nya konstnärliga ledaren för Göteborgsoperans danskompani, kommer från Island. Hon inledde sin karriär som ung dansare där och återvände, efter framgångsrika yrkesår i Europa, för att bli en drivande konstnärlig ledare för Iceland Dance Company under många år. Kompaniet lät snart tala om sig i dansvärlden. 2006 såg vi ett gästspel vid Göteborgs dans- och teaterfestival, dock inte i Halls koreografi.

ANNONS

Under hennes chefsår lärde sig många världsledande koreografer att hitta till Island. Flera av dem har vi även sett i Göteborg, det bådar gott för fortsatta kontakter och kvalitetskoreografi på operascenen.

Katrín Hall kommer nu inte hit för att vara koreograf, utan för att leda vårt fantastiska kompani. Men för oss som gärna vill få se dansarna verkligen dansa – även i konceptuella verk – är det en förhoppning att hennes eget intresse för kroppens rörelseuttryck ska synas i programmen.

Det hindrar inte samverkan med andra konstarter, tvärtom är integreringen av olika former framträdande i Halls arbeten. Och hon har en bred erfarenhet av dans, teater, opera, musikal, film, musikvideo och tävlingar – hon har skapat för den engelska versionen av So you think you can dance.

Ovanpå det: chefsvana, ett måste för rollen i det stora operahuset.

Jag har bara lite direkt erfarenhet av Katrín Halls tidigare arbete, men mot den samlade bakgrunden ser jag med stor nyfikenhet fram mot hennes ledarskap i Göteborg.

ANNONS