Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bloggaren och youtubern Margaux Dietz är en av de digitala kreatörerna med chans till vinst på årets Guldtuben-gala. Arkivbild.

En ny generations idoler prisas på Guldtuben

I helgen arrangeras Guldtuben, galan för digitala kreatörer och sociala medieprofiler. Årets gala direktsänds i SVT – ett tecken på att "den gamla medievärlden" börjar förstå de nya profilernas ställning bland unga, säger jurymedlemmen Emanuel Karlsten.

Vem blir årets svenska youtuber, Instagramprofil eller bloggare? Svaret kommer under Guldtuben-galan som anordnas på Annexet i Stockholm.

För många oinvigda blir galan en möjlighet till att stifta bekantskap med personerna som regerar de sociala medierna i Sverige, då SVT har valt att direktsända Guldtuben i år.

- Det är en helt ny medievärld som har växt fram, som nästan lever helt isolerad från den traditionella medievärlden, säger journalisten Emanuel Karlsten, som ingår i juryn som valt ut årets nominerade i de olika kategorierna.

"Strategiskt beslut"

En gala som Guldtuben är viktig för att påminna "den andra sidan" om hur stor och viktig den nya medieplattformen är för en målgrupp som skiljer sig från den traditionella mediedemografin, enligt Karlsten.

- De här kändisarna är inte beroende av att SVT eller Aftonbladet rapporterar om dem. De får inte mer eller mindre publik på grund av det. Från SVT:s sida är det ett strategiskt beslut för att fortsätta vara relevanta för en ung generation, säger han.

Två utropstecken

Karlsten lyfter särskilt fram två nominerade som han hoppas på framgång för.

- Johanna Nordström, som är nominerad i fyra kategorier, är ett utropstecken. Hon har haft en stark utveckling det här året och är någon man ska hålla utkik efter - inte bara på galan utan även i framtiden, säger han.

- En annan person man kan kika lite extra på är Filip Dikmen. Han är också ett stjärnskott det har gått väldigt bra för, som vinner en allt större publik och som verkligen förtjänar sin nominering.