En historia med gåtfulla övertoner

Stellan Lindqvist, statsvetare och kulturskribent, gör vid 71 års ålder skönlitterär debut med en välskriven och mångbottnad spänningsroman. Johan Werkmäster har läst den.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

Ett till synes lyckligt äkta par begår självmord på Österlen. En tystlåten bibliotekarie i Växjö hugger en yxa i huvudet på sin mor och skjuter sin chef till döds. En arbetslös man i Arboga slår ihjäl en yngling med ett baseballträ och blir sen själv avrättad.

Så där fortsätter det, norrut genom Sverige längs en rak linje. I Avesta, Sundsvall och Jukkasjärvi går människor en ond bråd död till mötes. På dessa platser, och några till, har en man i en gul sportbil synts till, den karismatiske Tom Cooper som tycks ha en sällsynt förmåga att tränga djupt in i människors själar.

ANNONS

Vem är han? Det vill en tjänstledig rektor från Göteborg och en kriminalinspektör i Simrishamn ta reda på. De slår sina kloka huvuden ihop och ger sig ut på en intellektuell och geografisk resa i Coopers spår, vilken bland annat för dem till den vindpinade ön Skye vid Skottlands kust.

Stellan Lindqvist, statsvetare och kulturskribent, är bosatt i Göteborg och gör vid 71 års ålder skönlitterär debut med den välskrivna och mångbottnade spänningsromanen En matematikers död. Det rör sig om en laddad och underhållande historia med gåtfulla övertoner.

Tom Cooper tycks vara släkt med Leon Cooper, nobelpristagare i fysik 1972. Dennes snåriga teori om elektroner och ”Cooperpar” har sannolikt en viss betydelse för romanen, jag är dock inte den rätte att avgöra vilken. Inte heller lyckas jag förstå varför matematikern Kurt Gödel ibland förs på tal. Romanen innehåller också ett antal drömlika, mystifierande sekvenser vars innebörd jag inte blir klok på.

Det spelar dock inte så stor roll. Värre är att boken vimlar av korrekturfel som stör läsningen. Men i en tid då bokmarknaden översvämmas av lika lättbegripliga som mediokra svenska deckare är Lindqvists bidrag till genren, trots vissa brister, både vitaliserande och originellt. Romanen ställer allvarliga frågor om den tid och det samhälle vi lever i på ett suggestivt nervkittlande och samtidigt intellektuellt uppfordrande sätt.

ANNONS

Fotnot: Recensionen bygger på en tidig upplaga av boken, en ny rättad upplaga har givits ut sedan dess.

ANNONS