En grekisk tragedi i Mellanöstern

ANNONS
|

Den kanadensiska filmen "Nawals hemlighet" utspelar sig i ett Mellanöstern härjat av krig, där ett familjetrauma sakta uppdagas. Regissören Denis Villeneuves blandning av thriller och grekisk tragedi gav honom en Oscarnominering.

Mörkögda småpojkar, smutsiga och skrämda, blir sammanfösta i ett rum med kulhål i väggarna. En av pojkarna, kanske sex år gammal, har en tatuering på vristen - tre svarta prickar bildar en linje ner mot hälen. Till ljudet av Radioheads suggestivt melankoliska "You and whose army" blir hans och de andra barnens huvuden rakade.

-Inledningen är en hyllning till öppningsscenen i "Apocalypse now", när The Doors ställs mot palmer. Både Coppolas och min film handlar om ett sökande efter den egna identiteten i ett främmande landskap som har dragits in i krig, säger regissören Denis Villeneuve och tillägger:
-Dessutom behövde jag musik som skulle bryta av från bilderna, som kunde tala om att filmen inte var historiskt sann utan berättad ur en västerlännings synvinkel.
Krigshärjat

Filmen bygger på den Libanonfödde kanadensiske dramatikern Wajdi Mouawads pjäs "Incendies". Den utspelar sig i Kanada och ett namnlöst land i Mellanöstern, och handlar om tvillingarna Jeanne och Simon som i sin mors testamente får i uppdrag att resa till hennes hemland för att finna en far och en bror som de inte visste existerade. I mötet med de krigshärjade landet och människorna där gör de hårresande upptäckter om sitt eget ursprung.

ANNONS

Fransk-kanadensaren Villeneuve hade funderat på att lägga ner filmskapandet innan han såg Mouawads pjäs. Efter att ha gjort en handfull filmer som hyllades på hemmaplan och visades på filmfestivaler hade han fått slut på riktigt meningsfulla saker att berätta.

-Film är heligt för mig, jag måste vara djupt inspirerad av något. Men när jag kom ut från teatersalongen tittade min fru på mig och sade "o'boy, du kommer att göra en film nu". Den var så gripande. I flera år vaknade jag med ett leende på läpparna eftersom jag kände att jag jobbade med precis rätt sak.
Extra dimension

Filmens Mellanösternscener är inspelad i Jordanien, men många av rollerna görs av irakiska flyktingar. Det är en utsatt grupp som Villeneuve ville stötta, men han menar att deras krigserfarenheter också gav arbetet med filmen en extra dimension.

-Hundratals irakier kom med bussar, hela familjer, bebisar och mormödrar. Det var väldigt rörande att vara omgiven av människor som alldeles nyligen hade upplevt dessa fasansfulla saker, och ville dela med sig av detta till oss.

Men "Nawals hemlighet" är inget renodlat krigsdrama. Den innehåller både element av detektivhistoria, thriller och grekisk tragedi, och är berättad i en svepande dramatisk stil som påminner om gamla Hollywoodfilmer. Så blev den också nominerad till en Oscar för bästa icke engelskspråkiga film.

-För mig var filmen en övning i historieberättande, att kunna berätta en komplicerad historia. Så kanske har den en amerikansk stil - amerikaner är fantastiska berättare, säger Denis Villeneuve.

Född: 1967 i Gentilly i fransk-kanadensiska delstaten Quebec.

Yrke: Filmregissör och manusförfattare

Bakgrund: Som 23-åring vann han Radio-Canadas tävling för unga filmare. Han gjorde Cannesdebut som en av regissörerna till episodfilmen "Cosmos" (1996) och debutlångfilmen "Un 32 aout sur terre" (1998) visades på 35 olika filmfestivaler. Han har tre gånger fått priset för bästa regissör på den kanadensiska filmgalan.

Långfilmer: "Un 32 aout sur terre" (1998), "Maelström" (2000), "Polytechnique" (2009).

Aktuell: Med "Nawals hemlighet", som får svensk premiär 12/8. Den nominerads till en Oscar på årets gala, men Villeneuve fick se sig slagen av danska "Hämnden" med Mikael Persbrandt.

ANNONS