Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

Drottningen som var en kung

Elisabeth Ohlson Wallins och Aleksa Lundbergs monolog om komplexa Drottning Kristina gästspelar i Göteborg.

Monologen Kung Kristina Alexander som gästspelar i Göteborg i maj vill bidra till en komplex bild av Drottning Kristina. I Aleksa Lundberg och Elisabeth Ohlson Wallins tolkning är Kristina en transman.


Drottning Kristina var en mångsidig människa som inte så lätt låter sig ramas in. Många har intresserat sig för hennes person, det finns gott om litteratur och forskning om den forna regenten. Aleksa Lundberg och Elisabeth Ohlson Wallin hade mycket material när de skulle göra research inför föreställningen. Innan de började skriva gjorde de affischbilden för att slå fast vad de ville lyfta fram.

Ville göra könskorrigering med alkemi

 - Det kan bli lite missvisande att tala om transman på 1600-talet, på den tiden fanns inte ens en tvåköns-teori. Det fanns män och outvecklade män. Det som gör att vi ändå kan dra en parallell till dagens transterminologi är att det finns litteratur som visar att Kristina ville göra en könskorrigering genom att använda sig av alkemi, att hen kallades för Alexander i slutna rum och omgav sig med andra transpersoner.

Aleksa Lundberg har alltid sett Drottning Kristina som en historisk queerperson som hon på något vis har kunnat identifiera sig med.


- När jag dök ner i böckerna inför det här projektet kände jag att det var mer intressant än jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Det slår mig hur viktigt det är att lyfta alla sidor av historien och inte fastna i det som tilltalar dagens normer. Jag ser framför mig en väldigt mänsklig Kristina.


Hur är det att spela den här rollen?
- Det är en av de roligaste rollerna jag gjort, delvis för att jag varit med och skrivit och därmed fått en tydlig bild av Kristina.


Vilken användning har du av dina egna erfarenheter som transkvinna?
- Jättestor såklart. Jag har kunnat leta i mig själv och i mina erfarenheter, både det maskulina och det feminina som jag jobbat med i många år. I början efter min könskorrigering var det viktigt för mig att nästan utplåna allt som kunde "avslöja" det som var manligt. 

"Varken vän donna eller machokarl"

På scenskolan insåg hon sedan att maskuliniteten också måste finns. Och det är så hon tolkar Kristina Alexander. Han är både och.


- Kristina var inte någon vän liten donna men inte heller någon machokarl. Jag tolkar henne som en tydligt komplex individ. Hon kunde vara både manschauvinist och superfeminist. Jag tror det plågade henne när det skrevs att hon var ful och var manhaftig. Hon var burdus, men hade fler sidor, det ser man i breven hon skrev till sina älskarinnor.


Aleksa Lundberg känner också igen utanförskapet i sin rollfigur, transpersoners problem i arbete och kärleksliv på grund av transfobi och rädslor från andra att "smittas".
- Det har successivt blivit bättre, men jag märker fortfarande en försiktighet när det gäller till exempel rolltillsättningar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.