Dissar öljätten Trumps inreseförbud – med Super Bowl-reklam?

Och den handlar om deras egen historia.

ANNONS
|

Amerikanska ölbryggerietBudweiser har släppt en 60 sekunder lång reklamfilm som till synes dissar Donald Trumps invandringspolicy. Den börjar med orden "du ser inte ut som att du hör hemma här" och kommer att visas under Super Bowl.

Historien om en invandrare

Reklamsnutten har titeln "Born the Hard Way" och berättar historien omAdolphus Busch – grundaren av företaget "Anheuser-Busch" som äger varumärket "Budweiser", och hans resa 1857 från Tyskland till St. Louis.

Reklamfilmen har tolkats av personer på sociala mediersom en känga mot Donald Trump och hans immigrationsstopp; ett ämne som dominerat den amerikanska debatten den senaste veckan.

Tar avstånd från politiken

I ett uttalande till The Washington Post skriver företaget dock att de tar avstånd från politiska jämförelser:

ANNONS

"Vårt fokus denna vecka är på vår Super Bowl-reklam och våra varumärken. Vi skapade Budweiser-reklamen för att belysa vår grundare Adolphus Buschs ambitioner, och hans obevekliga strävan mot den amerikanska drömmen. Det här är historien om vårt arv och det kompromisslösa engagemang som vi lägger på att brygga vårt öl. Det är en idé vi utvecklat tillsammans med vårt kreativa team under nästan ett år".

ANNONS