Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Disney on Ice | Scandinavium, lördag | Rockin´ever after

Visst måste väl Disneys senaste storsäljare Frost vara fullständigt klippt och skuren för denna isshow?

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

isshow

isshow

Disney on Ice | Scandinavium, lördag

Rockin´ever after

Publik: 6 500

Bäst: Frostnumret

Sämst: Att ett par nummer var lite för utdragna

För tre år sedan 20-årsjublierade Disney on Ice i Göteborg och kunde då räkna in minst 2,5 miljoner barn och vuxna i sin sammanlagda publik. Jag kan nog räkna in fem stycken utan problem på mina barns närvarolista. Plus en avlägsen Holiday on Ice i min egen barndom. Det här konceptet har dragningskraft på väldigt många barn och vuxna under en period i livet.

Det i sig är en imponerande prestation av producenten och konceptägaren, familjeföretaget Feld Entertainment, som tuffar vidare med gott självförtroende och inleder 2015 års isshowspremiär med att avisera att biljetterna till 2016 års Disney on Ice släpps redan i april. Tjoho. Nu kör vi!

Årets upplaga dras på förhand med högt ställda förväntningar. Visst måste väl Disneys senaste storsäljare Frost vara fullständigt klippt och skuren för denna isshow?

Vi får ha tålamod innan vi får veta. Den rockiga image som ramar in showen inleds förvånansvärt snubbligt, minst 3-4 fadäser av olika grad skapar nerv men också lite osäkerhet i öppningsnumret. Är det grus på isen, eller har kvaliteten på konståkningen sjunkit?

Vi hinner inte fundera så länge över det förrän underhållningen tar överhand. När Snövits styvsystrar formligen ramlar in på den hala scenen med Papphammar-akrobatiska övningar till falsksång som lockar till skratt känns det ändå som en bra början.

Ett snäpp upp sedan när Ariels tjejkompisar i Den lilla sjöjungfrun höjer tempot till toner av Madonnas Vouge. En fräck inledning till en ganska lång akt med skeppsbrott i ett stormande hav och mycket snygg scenografi och en koreografi där isdansen kommer fram. Soundtracket Havet är djupt blir en sambasvängande och färgsprakande fröjd. Dräkterna av kostymdesignern Cynthia Nordstrom kräver ett särskilt omnämnande här - helt fantastiska - och herregud vad de måste ha roligt i omklädningsrummet innan, dessa vuxna isdansare.

När Ariel mot slutet hissas högt upp i luften i ishallen blir det för ett ögonblick svindlande akrobatik och detta är helt klart ett av showens bättre nummer. Invändningen är dock att det är lite för långt. Barnen tröttnar, börjar titta i popcornkartongerna och undrar vad som kommer näst.

Rapunzel och Skönheten & Odjuret som ligger på var sida om den galna kommersen i pausen, är fina nummer och elegant komprimerade versioner av filmernas berättelser. Även här får konståkningen en starkare framtoning.

Sedan kommer då den eferlängtade Frost. Och utan tvekan är detta föreställningens trumfkort. Med vinterlandskap, slädar, isdrottningen Elsa och publikfavoriten Olof - den charmiga snögubben finns inga frågetecken alls kring varför detta är roligt att se på en isbana.

Här får showens största konståkningsstjärnor glänsa ordentligt och publiken är klart uppskattande. Betyget som helhet detta år blir bra. En dag där färre drattat på ändan hade det blivit ännu en fyr i betyget. Det var snubblande nära.