Dalslands konstmuseum, Upperud | Otto Hesselbom

ANNONS
|

Vyn över sjön Ånimmen med den bergiga fonden målades 1903 och fick titeln Vårt land. Nationalmuseum köpte den, senare användes den av postverket i de lyxtelegram som under många års tid sändes som lyckönskningar vid bröllop och andra högtidsdagar.

Målningen blev allmänt känd. Utsiktspunkten där den målades besökte jag för många år sedan under en biltur i Dalsland, så vitt jag minns var den ordentligt skyltad: Här målade Otto Hesselbom etcetera etcetera. Jag vet inte hur det är nu. Utsikten var vacker men kunde inte leva upp till målningens monumentaliserande renodling, inte just den regniga eftermiddagen.

I dag är väl alla telegram bortglömda och med dem också Vårt land. Hesselbom hör inte till de största i sin generation, någon ekvilibrist var han inte, vissa målningar har istället en gnetig noggrannhet. Han fick kämpa, började sent, gick på Akademien först som fyrtioåring, ett drag av amatörism kan också senare slå igenom. En bit in på nittonhundratalet bröt jugend in som en stilinfluens i hans konst, bildytan rytmiserades, bildelementen försågs med konturer. Det uppstod aldrig någon enhetlig stil man skulle kunna kalla Hesselbomsk. Men många fina målningar blev det.

ANNONS

I år är det hundra år sedan Hesselbom dog. Vårt land har inte Dalslands konstmuseum lånat in för sin retrospektiv, men det finns snarlika motiv. Några höjdpunkter är vintermålningar, som Vinterälv, Koppom, med den fint fria penselskriften i de nakna träden till vänster.

Självporträttet från 1891 är väl inte mycket att orda om men det utstrålar ändå något särskilt. Längre från Zorns poserande kan man inte komma. Här ser man en allvarsman. En religiös grubblare, som gick från EFS till Missionsförbundet till Baptisterna. Några år var han kolportör i Norrbotten. En också för tiden ovanlig konstnärsbiografi. Norrut återvände han också senare, för att måla, men dominerar gör förstås motiven från Dalsland. Det är faktiskt en stor sak för en region, en bygd, att ha haft en sådan konstnär. Landskapet har gått in i målningarna men målningarna färgar också landskapet.

ANNONS