Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Därför investerar Alexander Hars i Spotify

Kan Spotify tjäna pengar - det är grundfrågan när streamingtjänsten förbereder sig för börsen. - Det är ett väldigt ambitiöst högriskprojekt, säger techinvesteraren Alexander Hars, som själv äger aktier i bolaget.

I vintras gick han in med en "okej slant" i Spotify. Alexander Hars har grundat System OK och Let's Deal och räknas till en av landets mäktigaste investerare i ny teknik. Han hoppas att Spotifys snabba tillväxt snart också ska omvandlas till vinster i bokföringen. Spotify har nämligen, sedan tjänsten lanserades för snart tio år sedan, alltid gått med stora förluster – underskottet på 1,6 miljarder kronor för 2015 växte, enligt uppgifter, till en förlust på mellan tre och fyra miljarder kronor förra året. Bruttomarginalen, hur stor del av intäkterna som bolaget får behålla, ska vara nere på 14 procent.

"Helt enkelt inte ett företag"

Det har bland annat fått teknikinvesteraren David Pakman att, på Twitter, utbrista att Spotify "helt enkelt inte är ett företag". Alexander Hars gör en annan bedömning.
- I samband med att jag köpte aktier funderade jag kring om och när Spotify kan bli lönsamt. Samtidigt har bolaget, även om de är 10 år gamla, expanderat stort varje år under lång tid. De har prioriterat att växa framför att gå med vinst – jag tror förlusterna till största del är planerade. De betalar nu för att få kunder som ger större intäkter senare. Men det fungerar såklart bara så länge investerare tror på bolaget och fortsätter skjuta till pengar, säger han.
Positivt inställda investerare räknar med att Spotifys marknadsandel, på en marknad som i princip dubblas varje år, ska öka ordentligt i framtiden. Det förväntas i sin tur göra Spotify mer värt och förbättra bolagets förhandlingsposition mot de stora skivbolagen, som idag sväljer en rejäl del av intäkterna – enligt medieuppgifter mellan 55 och 84 procent.

80 procent till skivbolagen

- Jag tror det är närmare 80 procent. När de första licensavtalen förhandlades hade skivbolagen makten. De sitter på innehållet – och utan innehållet hade Spotify ingenting. När tjänsten nu vuxit behöver skivbolagen och artisterna Spotify för att nå ut med sin musik. Om bolaget lyckas få ner licenserna till skivbolagen, och locka fler betalande kunder, kan de nog nå lönsamhet, säger Alexander Hars.

LÄS MER: 15 riskerar utvisning trots toppjobb på Spotify

Nyligen omförhandlade Spotify avtalet med världens största skivbolag, Universal. Resultatet är att ny musik nu ska släppas till prenumeranter först – ett tydligt sätt att stärka premiumtjänsten för att på sikt få fler att betala för sin prenumeration. Enligt obekräftade medieuppgifter ska dessutom avgifterna till Universal ha kapats ordentligt. Det har fått Spotifys aktier att stiga ordentligt på den så kallade grå marknaden, där onoterade aktier handlas.

Klär sig för börsen

Det nya avtalet ses som ett av flera steg Spotify tagit för att göra sig börsklara.  Förra året ska musiktjänsten exempelvis ha tagit in åtta miljarder kronor i ett så kallat konvertibellån, som ger investerarna möjlighet att omvandla lånet till rabatterade aktier vid en notering. Spotify har även anlitat Goldman Sachs, nisch-investmentbanken Allen & Co och Morgan Stanley för börsrådgivning. Styrelsen ska också ha stärkts med fyra tunga namn – som Cristina Stenbeck och den före detta Walt Disney-chefen Tom Staggs.

LÄS MER: Årets största artister på Spotify


Nu ska streamingtjänsten, enligt Wall Street Journal, noteras på New York-börsen, NYSE redan i höst eller början på nästa år – till en värdering om 115 miljarder kronor, om man får tro Reuters. Vid en vanlig börsnotering, en IPO på engelska, emitteras många nya aktier, som prissätts innan de når marknaden – Spotify ska i stället planera en direktnotering, där de nuvarande ägarna behåller sin andel av bolaget.
- Jag tycker det är ett bra alternativ, då blir du som ägare inte utspädd. Vid en IPO är det ändå bara de stora aktörerna, som redan har pengar, som får köpa till introduktionspriset. Den här lösningen känns mer rättvis. En anledning till att de vill till börsen är säkert också att en börsnotering är bra marknadsföring och gynnar bolaget på sikt, säger Alexander Hars.

Hemlighetsfullt bolag

Du kanske tycker att det hänvisas mycket till obekräftade uppgifter – det är för att det i princip saknas bekräftade. Spotify är mycket tystlåtna och kommenterar nästan aldrig ny information. Moderbolaget är också registrerat i Luxemburg, vilket gör att den ekonomiska insynen är mycket liten.

LÄS MER: Jay Z:s album borta från Spotify

GP har ställt flera frågor, om bland annat börsplanerna och den finansiella situationen, till Spotify. Bolaget har dock dessvärre "ingen ytterligare information att dela just nu" 
- De är väldigt hemliga. Jag fick se några årsredovisningar och kvartalsrapporter i samband med investeringen, men det är allt. Informationen som går att få ut från Luxemburg är också ofta äldre och inte längre relevant, säger Alexander Hars.

Höga förväntningar

Det ändras såklart vid en börsnotering, när offentliga kvartalsrapporter blir obligatoriska och det ställs höga krav på tydlig information. Förra veckans lilla informationskaos, när medgrundaren Martin Lorentzon gick ut i Ekot och sa att alla uppgifter om en börsnotering är "helt tagna ur luften" – varpå Spotify centralt fick gå ut och meddela att börsen fortfarande är ett "möjligt alternativ", skulle sannolikt inte ses med blida ögon av New York-börsen.  
Om Spotify väljer att gå till börsen, gör dem det dock vid en gynnsam tidpunkt. Det flödar just nu in pengar i börsnoterade teknikbolag – senaste gången investerare var så här förtjusta i amerikanska teknikaktier var exempelvis under it-bubblan som sprack för runt 15 år sedan. Förhoppningarna är naturligtvis högt ställda.
- Spotify opererar på en hård marknad och det är många bitar som måste falla på plats – men om de lyckas är potentialen enorm, säger Alexander Hars.