Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Charlotte Perrelli ok med att komma sist

Charlotte Perrelli pekas ut som årets slagpåse i Melodifestivalen. – Det gör inget. Jag är inte här för att vinna, säger hon

Det finns mycket att säga om Melodifestivalens reaktiva belöningssystem. Vissa bidrag går alltid hem hos publiken, andra har betydligt svårare att nå fram. Och så finns kamikazekategorin. Det avskalade, nära och annorlunda bidraget, det som i princip alltid dödskraschar i schlagern. Antingen framfört av en glad amatör med ett budskap, eller levererat av en yrkesvan artist som vill pröva något nytt. Som vill bryta med det förväntade. Som vill byta spår. Som Charlotte Perrelli.

Lite glitter finns kvar

På lördag kommer ni att få möta en ny sida av henne. En stillsammare och mindre glamorös sida. När Charlotte Perrelli går ut som femte artist i Scandinavium – och dessutom debuterar som låtskrivare – har hon bytt sin korta festklänning mot en seriös och sober byxdress. Men det ska inte bli tråkigt för det, lovar hon.
– Absolut inte! Lars Wallin har designat mina kläder och det kommer att finnas fragment som publiken känner igen, lite glitter och schlagerkänsla behövs ju alltid.
Snart firar Charlotte Perrelli 30 år som artist och hon är en av landets verkliga schlagerdivor. Ställ henne på scen, rikta in en strålkastare och hon lyser upp den mörkaste replokal. Tillsammans med Carola, Lena Philipsson och Sanna Nielsen utgör hon Melodifestivalens allra ädlaste adel, The Fab Four, och så länge Christer Björkman styr schlagerskutan kommer Charlotte Perrelli alltid att vara välkommen ombord.

Björkman slutar 2021

Men något är på väg att hända. Eller något har faktiskt redan hänt.
Christer Björkman berättade nyligen att han lämnar Melodifestivalen år 2021 – efter två decennier som festivalgeneral – och Charlotte Perrelli har förklarat för alla som vill höra på att hon inte räknar med att vinna tävlingen i år. Att det inte ens känns viktigt.
Kanske handlar det om förträngning. Kanske om att flytta fokus från sig själv och minska pressen. Oavsett vilket är det nog en sund inställning med tanke på Perrellis dystra schlagerkurva.
1999 – 1:a i Mellon och 1:a i Eurovision.
2008 – 1:a i Mellon och 18:e i Eurovision.
2012 – 5:a i Malmö (utslagen av hårdrocksbandet Dynazty).
2017 – ?
– Äsch, det får gå hur det vill. Melodifestivalen är landets största skyltfönster, en fantastisk musiktävling där jag får visa upp min nya stil, det är det viktiga. Jag räknar inte med att ta mig ens till Andra chansen. Det kan man inte längre göra som gammal schlagerräv.

Inte med för att vinna

Om vinnarna för tio-femton år sedan hette Carola, Lena Philipsson, Martin Stenmarck och Charlotte Perrelli, stavas den nya generationens segrare Franz, Måns, Robin, Eric och Anna. Och för all del också Loreen, som vann Eurovision 2012 och tävlar i år igen, men som likt Perrelli mer eller mindre dömts ut på förhand.
– Det är kidsen som sitter med telefonen i högsta hugg och ringer på sina idoler, och ringer och ringer och ringer .... så om jag ändå ska röstas ut med huvudet före spelar det ju ingen roll om jag kör en upptemposång eller en liten visa, en svulstig ballad eller en hiphoplåt. Det viktiga är att jag sjunger något som jag gillar och kan stå för.
Du låter kanske lite uppgiven men känns inte bitter. Du tycks ändå gilla läget?
– (Skratt) Ja, vad ska man göra? Jag har en fanbase därute som följer mig oavsett hur det går på lördag, det är för dem jag visar upp mig och min nya musik.
Du vinner även om du slutar sist?
– Ja, lite så är det faktiskt.