Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Brent Schlender och Rick Tetzeli | Att bli Steve Jobs

Teknik- och ekonomijournalisterna Brent Schlender och Rick Tetzeli porträtterar Steve Jobs. Ett evangelium för redan Apple-frälsta som mörkar för maktaspekterna menar Björn Gunnarsson.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Biografi

Biografi

Brent Schlender och Rick Tetzeli

Att bli Steve Jobs

Översättning: Gabriel Setterborg

Modernista

Den amerikanska originalutgåvan av teknik- och ekonomijournalisterna Brent Schlenders och Rick Tetzelis biografi över Steve Jobs, Att bli Steve Jobs, har en belysande undertitel: The evolution of a reckless upstart into a visionary leader. Alltså ungefär: "en hänsynslös uppkomlings förvandling till visionär ledare." Titeln antyder utvecklingssaga, nästan bildningsroman: ett hjälteporträtt av det slag som USA-kapitalismen älskar (ingen skriver porträtt av förlorarna, de som aldrig lyckades). 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Den stora transformationen i Jobs liv är förstås åren i öknen – när han tvingats lämna sin skapelse Apple – och sedan återkomsten då han förvandlar företaget till världens genom tiderna mest framgångsrika. Detta är helt i linje med hjältesagan: hjälten (Herakles, Jesus, Mohammed) måste alltid tillbringa en prövotid utstött i vildmarken innan han kan vinna kungariket. 

Att Apples högsta chefer och andra vänner till Steve Jobs ivrigt hyllar Schlenders och Tetzelis bok, samtidigt som de dissar Walter Isaacsons biografi Steve Jobs från 2011 – tillsammans med otaliga andra biografier och filmer – säger något om vilken roll de räknar med att boken ska spela i narrativet om Apple och i bevarandet av det immateriella arvet. Detta narrativ, varumärkesbyggandet, är företagets allra största bedrift vid sidan om alla snyggdesignade och funktionella i-prylar. En helgonlegend passar fint med världsvida ambitioner. 

Schlender, som är den som skrivit biografin i jagform, framhåller sin vänskap med Jobs under 30 års tid. Boken bygger på alla de intervjuer Schlender gjort under tre decennier: han är något av ett journalistiskt språkrör för Jobs, som det verkar, bland annat i de tyngsta forum som existerar för en uppåtstigande kapitalistisk entreprenör, Wall Street Journal och Fortune. 

Biografin är med andra ord en vänbok, och att sentimentalitet blir mera framträdande än kritik är under sådana omständigheter inte förvånande. Jobs cancersjukdom spelar bara ytterligare in i sago- och Messiastemat: den till människa blivne guden måste givetvis dö, offras, för att kunna återuppstå som ikon. Huvudsyftet med hela biografin tycks vara att framställa it-världens messianske profet – en som med egna ord får "universum att skälva" – som en människa, inte (enbart) en känslokall kontrollmaniker och perfektionist. 

Schlender uppehåller sig överdrivet mycket vid Jobs personegenskaper. Överraskande mycket vid hans temperament, aggressionsutbrott, småsinthet och otålighet. För övrigt är boken mest en skildring av storföretagarpersonligheter och management: styrelsetillsättningar, vd-rekryteringar, karriärer, företagsköp, vinster, lanseringar, maktspel och konkurrens. Förvånansvärt lite handlar om teknologin (det är väl gissningsvis Rick Tetzlis bidrag), om nya gränssnitt, nya processorer, nya operativsystem. 

Exakt vad Jobs har för roll i utvecklandet av alla "kulturdefinierande" i-prylar förblir oklart. Hans insats tycks bestå av pådrivande men inte detaljdefinierade idéer och framför allt marknadsföring, skapandet av varumärkesauror. Förutom att han skäller ut medarbetare med jämna mellanrum. 

Boken kan läsas som en teknikhistoria, men den är främst en historia om elektronik-, kommunikations- och underhållningsföretagandet i Silicon Valley och övriga USA. Det Schlender gillar med "affärsjournalism" (sic, översättarmiss, journalistik borde det heta på svenska för att inte bli pejorativt) är enligt bokens prolog att "det alltid finns en mänsklig sida i industrivärlden trots att den till synes helt präglas av kalla beräkningar". Hur mänskligt Apple ter sig för företagets mikroslavar vid underleverantören Foxconn i Kina, ökänt för sina många självmord, berör Schlender bara på några få rader. 

Att Apple, Jobs skapelse, kontinuerligt undanhåller sina vinster i skatteparadis (181 miljarder dollar enligt senaste beräkningar), att företaget – världens högst värderade – alltmer framstår som en global monopolistisk imperiemakt och att produkternas en gång så åtråvärda hållbara kvalitet håller på att gå åt pipsvängen nämns givetvis inte i biografin. 

För den som önskar tillhörighet i pseudoreligionen kring Steve Jobs och Applevarumärket är Att bli Steve Jobs naturligtvis evangelium. Detta är den version av Steve Jobs liv som Apple vill att du ska läsa. Det kanske är skäl nog för dig att låta bli att läsa den.