Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Branschen har börjat<br>kravla sig framåt

Artister och skivbolag börjar förstå att det handlar om att kittla konsumenterna istället för att skrämma skiten ur dem. GP:s krönikor Johan Lindqvist ser en döende bransch röra på sig.
Det är riktigt kul nu. I svallvågorna av den tröttande fildelningsdebatten och parallellt med processen mot Pirate bay blomstrar kreativiteten. Det som började hos små, enskilda artister och mindre independentbolag har nu satts igång även hos de stora, multinationella skivbolagsjättarna. Allt fler har insett att det inte håller att vänta på att man lyckas stämma skiten ur piraterna eller att man hittar nya sätt att ersätta upphovsmännen.

Nu handlar det om att kittla konsumenten. Skapa nya lockelser och i dess förlängning knyta köparen närmare sig. I det perspektivet är Marit Bergmans nystartade prenumerationstjänst lika enkel som briljant. Marit Bergman har redan sedan tidigare en nära relation till sina fans och har genom sitt engagemang i bland annat Popkollo visat att bra tjej reder sig själv. Genom prenumerationen kommer hon att bygga upp ett gediget publikunderlag. Lite som vilket företag som helst, tänk ICA eller H&M, som har kundregister och bonuskort. Fast med ett större emotionellt värde. Det är lättare att engagera sig i månadens poplåt än i en rabattkupong på ketchup.

85 kronor om året, med ett par låtar i månader plus annat gottigt, är dessutom ett vettigt pris. Något som man kanske inte kan säga om runt 165 kronor för Håkan Hellströms USB-armband. Naturligtvis är det betydligt dyrare att producera, men trots extramaterialet på minnet så levereras ju faktiskt låtarna i komprimerat format jämfört med den något billigare cd:n.

Armbandet är snarare ett pilotprojekt och som sådant välkommet. Allt som går utanför de vanliga formaten är spännande. Folk gillar prylar och gadgets och de mest inbitna fansen kan säkert tänka sig att bära Försent för Edelweiss runt handleden som ett slags statement. Ur skivbolagets perspektiv kan man framöver ladda motsvarande minnen med olika sorts extramaterial, kanske medlemskap i fanklubbar, konsertbiljetter eller inbjudningar till att träffa artisten.

I grund och botten handlar det om marknadsföring, förmågan att skapa en känsla mervärde samt som alltid tillgång och efterfrågan. Men även om det vi än så länge ser när det gäller testande av olika format är försiktiga trevare och försöksverksamhet så är det ändå kul.

Musikbranschen står inte bara och väntar på att dö längre. Den har börjat kravla sig framåt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.