Bra publikhöst för stans teatrar

ANNONS
|

Teaterhösten i Göteborg är inne i halvtid och som vanligt drar privatteatrarna flest folk. Biljetterna till farsen Lögn i helvete på Lorensbergsteatern är helt slut, försäljningen till våren är redan i full gång. Brännvin och Fågelholkar på Lisebergsteatern går som smör i solsken.

Det blev däremot en tung start för Anna Takanens Den goda människan från Sezuan. Dåliga recensioner och halvfyllda salonger.

- Den fick en väldigt trög start. Vi hade hoppats på fler besökare men beläggningen är inte större än 50 procent, säger teaterns marknadschef Ulrika Sonn.

Pjäsen är konstnärlige ledaren Anna Takanens regidebut på teatern och del i den nya ledningens första egna repertoar.

ANNONS

- Den goda människan har tagit stryk av recensionen i GP. Men nu märker vi att mun till mun-metoden funkar och en yngre publik bokar biljetter, säger Anna Takanen.

Är inte det ett väldigt enkelt svar på varför en föreställning säljer dåligt?

- Nej, det finns en sådan relation, en recension betyder jättemycket. Biljettkassan får samtal från folk som säger att de läst recensionen men sedan sett föreställningen och tycker att den är jättebra.

Hur tänkte ni kring valet av pjäs?

- Det är en väldigt bra pjäs som rymmer mycket och uppsättningen är väldigt samtida.

Den har nyligen spelats på annan scen i stan. Spelar det någon roll för publiken?

- Nej, den spelas precis som alla klassiker men vi har en helt annan publik än Masthuggsteatern.

Vad hade ni hoppats på för beläggning?

- Jag vill alltid ha 100 procent men vi hade nog räknat kring 65 procent.

Kommer pjäsen spelas till den 14 december?

- Det beror på hur den säljer framöver.

Trots höstdippen har publiken på Stadsteatern under 2006 varit större än under samma period förra året. Då hade drygt 81 500 personer besökt teatern, i år är motsvarande siffra 92 500. Rosens namn hette dragplåstret.

ANNONS

För Folkteaterns del har musikalen Väx upp lockat en stor publik, 75 procent beläggning och på teatern är man nöjd. Tio extraföreställningar är släppta. Musikalen spelas fram till filmfestivalen. Lilla scenens Sockersyndrom har 77 procents beläggning och turnén är helt slutsåld.

- Vi är väldigt nöjda och man brukar ju säga att teaterbesök smittar. När det är dåligt är det dåligt för många och tvärtom, säger Ingegerd Rönnbäck på Folkteatern.

Privatteatrarna har en toppenhöst.

- Vi har en kanonsäsong men Bounce har bara haft 70 procents beläggning. Den trodde vi mer på, säger teaterchefen Pernilla Wagnborg.

Dippen för Bounces Gökboet kan bero lika mycket på bristande marknadsföring ifrån teaterns sida som det vackra höstvädret. Även Lisebergsteaterns Brännvin och fågelholkar har hög beläggning genomgående 95 procent.

ANNONS