Bourgeois i sin fulla bredd

ANNONS
|

På plats under jättespindeln utanför Moderna museets entré är det inte den ömma modern som associationerna först vandrar till. Lyfter man blicken hänger visserligen äggen i marmor väl skyddade under kroppen, men benen är verkligen spindelben och från marken sett är kroppen ganska hotfull. Men Louise Bourgeois, som döpte sitt mest kända verk till "Maman" ("Mor"), förknippade spindeln med sin mor. Modern som vävde och reparerade vävar, precis som en spindel, dessutom lika renlig och noggrann som spindeln.

Inne på utställningen "I have been to hell and back" påminner fler verk om modern: skulpturer av gobelänger och målningarnas återkommande nålar. Men lika närvarande är det egna moderskapet.

ANNONS
-Hon undersöker sig själv som mamma och hon är inte den goda modern. Hon är den otillräckliga mamman. Här finns flera bilder av pappan och de tre sönerna, men mamman är frånvarande eller tittar på utan att göra något, säger Iris Müller-Westermann, kurator, som också ser spindeln som ett självporträtt, av konstnären som skapar ur sitt inre.
Många utställningar

Utställningen på Moderna museet, där över hundra verk ställs ut, är långt ifrån den första med Louise Bourgeois. För bara fem år sedan ställde hon ut nya verk i Stockholm och där har också Kulturhuset presenterat hennes konstnärskap.

-Jag har velat göra en Louise Bourgeois-utställning i många år, men tyckte först att det var för sent nu när det gjorts så många utställningar med henne. Hon är en så stor stjärna, säger Iris Müller-Westermann, som i slutändan ändå tyckte att det fanns mer att berätta.

Med Louise Bourgeois amerikanska assistent Jerry Gorovoy till hjälp gick hon bokstavligen igenom samtliga verk. Urvalet som visas i Stockholm är precis det hon ville ha och 30 av verken har dessutom aldrig visats tidigare. Den vanliga kronologiska presentationen har fått stå tillbaka för olika teman, som trauma, där den så viktiga psykoanalysen ryms, fragilitet, om minnets bräcklighet, och balans.

-Louise arbetade aldrig linjärt, den här utställningen passar henne bra. Sina första skisser av spindeln gjorde hon på 1940-talet, när hon så småningom började arbeta med textil, som också knyter an till hennes syende mamma, fick det henne att återvända till spindeln, säger Jerry Gorovoy, som den senaste veckan rest fram och tillbaka mellan Stockholm och München, där en annan Bourgeoisutställning snart öppnar.
Rörde sig fritt

I dag är hennes konst ett trumfkort för museerna, men det tog lång tid innan konstvärlden förstod sig på hennes verk, till synes utan sammanhängande konstnärligt uttryck. Redan på 40-talet rörde hon sig fritt mellan stilar, material och konstformer.

-I dag arbetar många konstnärer på samma sätt, man rör sig fritt mellan konstformerna, men då var det en nackdel att man inte kände igen hennes konst. Sedan var hon kvinna, feminismen var avgörande för att hon skulle få sitt erkännande, berättar Jerry Gorovoy.

De två möttes när Louise Bourgeois var 69 år och samarbetet höll i sig fram till hennes död. I flera verk är han högst närvarande: det är hans kropp som är avgjuten i skulpturen med den psykoanalytiskt klingande titeln "Arch of hysteria", och i "10 AM is when you come to me" syftar titeln på hur hon väntar på hans hjälpande hand.

-Hennes liv och karriär gick aldrig att separera, så att våra liv knöts samman var naturligt. Men jag kunde aldrig tro att jag skulle ägna så stor del av mitt liv åt hennes konst, säger Jerry Gorovoy och fortsätter:
-Hon har förblivit ett olöst mysterium. Det är också styrkan i hennes konst.

Född i Paris 1911, flyttade till New York 1938 efter att ha gift sig med en amerikan. Dog 2010.

Föräldrarna renoverade och sålde gobelänger. Louise Bourgeois studerade matematik och filosofi men inriktade sig snart på konst. Hon kom bland annat i kontakt med Fernand Léger och André Breton.

Gifte sig 1937 med den amerikanske konsthistorikern Robert Goldwater och de flyttade samtidigt till USA. De fick tre söner tillsammans.

Hade ett antal utställningar åren kring 1950, men ställde därefter inte ut alls på elva år. Det stora genombrottet kom när hon som den första kvinnliga konstnären någonsin tillägnades en retrospektiv på Museum of Modern Art i New York 1982. Då var hon 71 år gammal. Därefter representerade hon USA på Venedigbiennalen och deltog i Documenta.

Levde på Manhattan, där hon periodvis knappt lämnade lägenheten. Assistenten Jerry Gorovy, som hon kom i kontakt med strax före Moma-utställningen, fick stor betydelse för hennes konstnärliga arbete. Flera av hennes verk är tillägnade honom.

ANNONS