Bokmässan anlitar pr-drottning

Bokmässan presenterar sitt program i Stockholm. Anlitar pr-profilen Lili Assefa.

ANNONS
|

Bokmässan är redo att presentera sitt seminarieprogram för 2017. Katalogen går till tryckeriet under torsdagen.

Ledningen för Bokmässan väljer nu att flytta pressträffen där programmet presenteras för media från hemmaplan i Göteborg till nätbokhandelnAdlibris lokaler på hörnet Regeringsgatan/Mäster Samuelsgatan i centrala Stockholm. Pressträffen hålls den 1 juni.

Inbjudan till pressträffen kommer från pr-byrån Assefa communications som drivs av Lili Assefa, som brukar tituleras Sveriges pr-drottning. Sedan ett par år är moderaten och pr-konsulten Per Schlingmann rådgivare och partner i byrån.

Jobbarmed Melodifestivalen

Lili Assefa är en landets mest profilerade och framgångsrika kommunikatörer inom kultur och nöjes-branschen och har tidigare bland annat jobbat med Idol i TV4 och på senare år med bland annat Melodifestivalen, Eurovision song contest och Stureplansgruppen.

ANNONS

- Bokmässan är en jättespännande kund, de ville ha den här pressträffen i Stockholm och då valde de att kontakta oss för att få hjälp med det praktiska arbetet. Boka lokal och fixa med vad som ska finnas på plats.

Så det handlar inte om att Bokmässan befunnit sig i ett medialt blåsväder, jag tänker på debatten kring Nya tiders medverkan,och behöver en skarp kommunikatör?

- Jag förstår hur du tänker men det här handlar inte om det. De har haft en hög arbetsbelastning på kommunikationsavdelningeni Göteborg. Men nej, som det ser ut nu är det bara det här uppdraget. Sedan få vi se vad som händer framöver.

Även hos Bokmässan poängterar man att Lili Assefa inte är anlitad för att hantera den intensiva debatten kring bokmässan som pågått under en längre tid.

- Lili Assefa är en bra person och vi har haft kontakt med henne även tidigare. Som du förstår har vi haft mycket att hantera och då är det bra att ta in hjälp utifrån. Det har vi gjort förut och kommer att göra igen, säger Birgitta Jacobsson Ekblom, kommunikationschef på Bokmässan.

- När vi nu vill ha en pressträff i Stockholm är det naturligt att anlita en byrå som finns på plats däruppe.

ANNONS

Varför väljer ni att presentera ert program i Stockholm och inte i Göteborg?

- En stor del av branschen och media finns i Stockholm, så det är inte så konstigt. Med dagens digitala teknik kan man ju dessutom följa träffen utan att själv vara på plats.

Bokmässan hålls i år den 28 september – 1 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.

ANNONS