Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Beyoncé får världen att dricka lemonad

Efter Beyoncés hyllade video "Lemonade" har försäljningen av lemonad skjutit i höjden i USA.

Beyoncés mäktiga musikvideo på en timme har sedan sitt släpp för två veckor sen dominerat populärkulturella kanaler världen över. Och nu visar det sig att den faktiskt också har påverkat lemonad-branschen, skriver Business Insider.

För amerikanska företaget Natalie’s Orchid Island Juice hade försäljningen dublerats, och Uncle Matt’s Juice såg en ökning på 20 procent efter att låten släppts. 

Tittar man på antalet sökningar på ordet "Lemonade" har även de ökat rekordartat, även om man kan anta att det handlar om låten och inte drycken. 

 

Att Beyoncé har makt över människors konsumtionsvanor blev tydligt tidigare i år när förra singeln "Formation" släpptes. Då ökade företaget Red Lobesters försäljning i USA med 33 procent, efter att Beyoncé refererat till kedjan i låten. 

Videon har hyllats för sitt feministiska budskap i beskrivningen av en kärleksrelation efter en otrohetsäffär, och på onsdagen skrev feministiska debattören och litteraturvetaren Ebba Witt Brattström en lång hyllning till sångerskan i Expressen. 

Den 26 juli kommer Beyoncé till Sverige och uppträder på Friends arena i Stockholm.