Benbrott och sjukdom hejdar inte Jeanne d'Arc

ANNONS
|

–Vi hade kollationering 30 maj, samma dag som hon brändes på bål. Tanken har slagit mig att vi fick Jeanne d'Arcs förbannelse över oss då, "era jävlar" liksom, säger regissören Malin Stenberg.

Hon är luttrad vid det här laget. Uppsättningen har två Jeanne d'Arc, som tillsammans bär hela föreställningen och alltså är på scenen samtidigt.

Först benbrott - sedan lunginflammation

I början på sommaren bröt den ena skådespelaren, Emelie Strömberg, benet. Det har läkt, men för en vecka sedan hade den andra Jeanne d'Arc, Ylva Gallon, dragit på sig en lunginflammation så allvarlig att hon blir borta resten av säsongen. Premiären blev framskjuten en vecka.

ANNONS

–Jag och producenten satt och funderade på vad vi skulle ta oss till, när våra blickar föll på Anna Harling och hon fick frågan "Gör du det?" Hon svarade "ja" och vi började repa direkt, säger Malin Stenberg.

På bara en vecka har Anna Harling läst in huvudrollen. Dessutom har Johan Stavring tagit över Harlings tidigare roll, den som biskop Pierre Cauchon, domare i rättegången mot Jeanne d'Arc.

–Det här är ju extremt, det måste jag säga, men vi fixar det banne mig, jag är djupt imponerad av Anna och Johan och hela ensemblen. Vi har behållit vår humor hela vägen, säger Malin Stenberg.

Särskilt mycket humor finns det dock inte utrymme för i berättelsen om Jeanne d'Arc. Det är medeltid, rostiga väggar och stampat jordgolv, publiken blickar ner på scenen som vid ett gladiatorspel.

Fängslad i bur på scen

I mitten står en bur med den fängslade Jeanne d'Arc, den tonåriga härföraren som ledde den franska konungens styrkor till förbluffande segrar, men som tillfångatogs och blev en bricka i ett storpolitiskt maktspel.

Trots sin ungdom, den tre månader långa rättegången, tortyren och dödsdomen stod Jeanne d'Arc benhårt fast vid sin övertygelse att hon hade direktkontakt med Gud och följde hans order.

Malin Stenberg vill lyfta fram berättelsen om fundamentalisten Jeanne d'Arc. Det började med att hon läste rättegångsprotokollen som finns bevarade.

ANNONS

–Hon är så hårt mytologiserad som någon slags feministikon, revolutionär och nationalist. När jag läste hennes exakta formuleringar hörde jag något som jag först inte riktigt kunde formulera.

Sedan hörde hon en radiodokumentär om en ung svensk tjej som hade rest ner för att strida för IS.

–När jag hörde henne berätta om sin tro och sitt agerande insåg jag att det var som att läsa Jeannes ord. Den infallsvinkeln hade jag aldrig hört eller sett förut i andra verk om Jeanne d'Arc.

"Engelsmännen ska dö"

Även skådespelarna har brottats med bilden av Jeanne.

–Jag hade en ganska positiv bild av henne tidigare. Nu är det mer komplicerat, när man har fått inblick i att hon var en fundamentalist som tog sig rätten att göra vedervärdiga saker i Guds namn, även om det var krig och hon fritog hela städer med sin här, säger Anna Harling.

Emelie Strömberg, som gör de mest krigiska scenerna, har övat med svärd och får hjälp bakom kulisserna med rustningen, men det är Jeannes extremism som varit svårast att omfamna.

–Som skådespelare brukar jag försöka hitta nyanserna, men när jag har försökt göra det här har jag bara lagt krokben för mig själv. Det har varit en utmaning att gå fullt in i den totala övertygelsen, inget ifrågasättande överhuvudtaget om det är rätt eller fel. Engelsmännen ska dö, så är det bara, säger hon.

ANNONS

Jeanne d'Arc

Jeanne d'Arc, född 1412, var en bondflicka som varken kunde läsa eller skriva, men som började få religiösa uppenbarelser i 12-årsåldern.

Hon kallade sig själv Jeanne Jungfrun och hävdade att hon hade Guds uppdrag att rädda fosterlandet.

I Frankrike pågick hundraårskriget och stora delar av landet kontrollerades av England. Jeanne d'Arc lyckades få audiens hos den franske tronföljaren Karl. Väl där övertalade hon honom att bli härförare.

Som sådan var hon extremt framgångsrik. De engelska trupperna drevs bort från bland annat Orléans och Patay.

1430 blev Jeanne d'Arc tillfångatagen av burgunderna, som sålde henne till engelsmännen. Hon ställdes inför rätta misstänkt för bland annat kätteri.

Jeanne d'Arc dömdes till döden för häxkonster och brändes på bål i Rouen 30 maj 1431, 19 år gammal. Hon helgonförklarades av påven 1920 och är Frankrikes nationalhelgon.

Föreställningen: Premiär 22 september på Backa teater. Åldersgräns 15 år.

ANNONS