Baumbach låter rollfigurerna bestämma

ANNONS
|

Solen gassar över Stockholm, men Greta Gerwig och Noah Baumbach är förpassade till en kvav källarlokal. Ändå dallrar luften av förväntan - huvudstaden är bara ett stopp på väg till Fårö och Bergmanveckan. För två cineaster från New York är Ingmar Bergmans hem så nära en helgedom man kan komma.

-Det känns som en pilgrimsvandring, säger Greta Gerwig och ler.

Det är lätt att hitta bergmanska spår i Noah Baumbachs filmer. I genombrottsfilmen "The squid and the whale" skildrade han sin egen far i ett minst sagt osmickrande ljus, inte helt olikt Bergmans uppgörelse med föräldrarna i "Den goda viljan". I senare Baumbachfilmer som "Margot at the wedding" och "Greenberg" är det ingen brist på neuroser och "dämoner".

ANNONS
Manusskrivarduo

Men nya "Frances Ha" är annorlunda. Greta Gerwig spelar en 27-åring som försöker förverkliga sina dansdrömmar i New York. Hon bor tillsammans med sin bästa vän Sophie, ett symbiotiskt förhållande som skakas om när vuxenlivet smyger sig på. Men Frances väg genom krisen skildras med humor och hopp.

-För mig handlar det om betoning, som att Frances glädje och humor lutar den här filmen åt ett håll medan Margots kantighet lutade den filmen åt ett annat. Det är rollfigurerna som bestämmer tonen - ibland tror jag att det är helt bortom min kontroll, säger Noah Baumbach.

Filmens ton är också en produkt av ett nytt samarbete. 29-åriga Greta Gerwig är ett känt namn inom den amerikanska indiefilmen, särskilt inom genren "mumblecore" (lågbudgetfilm med naturalistisk dialog). Hon och Noah Baumbach möttes när hon spelade den rara personliga assistenten Florence som möter en misantrop (Ben Stiller) i "Greenberg".

I dag är de ett par - ett faktum som de ogärna pratar om - men också en manusskrivarduo. När Baumbach föreslog att de skulle skriva ett manus om en ung kvinna i New York, plockade Gerwig fram ett anteckningsblock fullt med fragment och halvfärdiga scener som hon hade spånat fram mellan filminspelningar.

Illustrativa ögonblick
-Det var en massa småbitar som inte hängde ihop. De var små illustrativa ögonblick ur någons liv, men jag visste inte vem hon var eller vad historien gick ut. Så vi började prata om hur världen bakom de här ögonblicken kunde se ut. Det var som att följa en tråd och se vart den ledde, berättar Greta Gerwig.

Noah Baumbach:

-Vi mejlade scener fram och tillbaka till varandra, och för mig blev det som en spännande följetong, jag kunde sitta och vänta på hennes scener och glömma att skriva mina egna.

Ett centralt tema i "Frances Ha" är konflikten mellan vem man vill vara och vem man egentligen är. Frances vill inte inse att hon kanske saknar den talang som krävs för att lyckas som dansare, och hennes vän Benji försöker göra sig intressant genom fantasifulla lögner.

Noah Baumbach, som är 15 år äldre än sina rollfigurer, tror att alla människor tampas med självbilden.

ANNONS
-Det kan vara mer eller mindre dramatiskt, som "hur ser jag ut i de här byxorna?". Men jag tror att vi ägnar hela livet åt att försöka få grepp om vilka vi är.

Ålder: 43 år.

Yrke: Regissör och manusförfattare.

Filmer (i urval): Kicking and screaming (1995), The life aquatic with Steve Zissou (2004, manus), The squid and the whale (2005), Margot at the wedding (2007), Fantastic Mr Fox (2009, manus), Greenberg (2010).

Aktuell: Med manuset till "Frances Ha", som han även har regisserat.

Ålder: 29 år.

Yrke: Skådespelare och manusförfattare.

Filmer (i urval): Hannah takes the stairs (2007, även manus), Baghead (2008), Greenberg (2010), No strings attached (2011), Damsels in distress (2011), Arthur (2011), To Rome with love (2012).

Aktuell: Med manuset till och huvudrollen i "Frances Ha", som hon även spelar huvudrollen i. Biopremiär 16 augusti.

ANNONS