Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bara 260 000 tittare såg Bingo Royale

TV: Ynka 260 000 såg SVT:s nysatsning Bingo Royale i lördags. - Jag är helnöjd med första programmet, bra programledarinsatser, säger projektledaren Tora Hekscher.
Bingo Royale, SVT:s nya lördagssatsning sågs endast av 260 000 personer, det är ungefär lika många som ser en normal eftermiddagsrepris av till exempel Mäklarna.
- Det är väl kul, jag vet inte vad det brukar vara för nivåer den tiden på lördagskvällar. Men man kan ju inte jämföra med 20.00-tiden, säger projektledaren Tora Hekscher.
Bingo Royale kräver att tittaren själv laddar ner bingobrickor från SVT:s webb före sändningen. Sedan kan man vinna olika mer eller mindre glamorösa priser.
Tora Hekscher är nöjd med programmets första sändning även om hon tror att publiken kommer dippa ytterligare i nästa vecka för att sedan vända och stabilisera sig.
- Vi försöker skapa lite förfestkultur och vill att folk spelar bingo med oss innan de går ut. Målet är att programmet ska få publiken att ändra sina vanor. Att välja att gå ut en timma senare för att inte missa oss.
Då är det inte den traditionella bingospelaren ni söker?
- Jo de får naturligtvis också vara med.
Vad har ni fått för reaktioner?
- Blandade. Antingen älskar eller så hatar man programmet. Det är framförallt humorn man reagerar på.
20 program är inplanerade, sju före jul och tretton därefter, sedan blir det utvärdering.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.