Baddjävlar

Trädgårdsföreningen, fredag

Med: Fredrik Lindström, Henrik Schyffert, Peter Apelgren, Magnus Betnér och Johan Rheborg. Dessutom gör Anna Blomberg

Publik: 3 200

Bäst: Betnérs uppryckning och Apelgrens stolleprov.

Sämst: Det mesta är väl sommarljummet.

Badjävlar – den svenska ståuppelitens motsvarighet till när Malla och Pugh torrlägger skärgårdsbarer på sommaren. Fyllegig på semesterkrogar är en tradition sedan länge och frågan är om inte detta ambulerande skojarsällskap är på väg att skapa sig just en tradition. En kvarts komik var ut, en och annan räkfrossa, eftersläckning och mängder av friska tusenlappar in. Mesta möjliga utdelning för minsta möjliga insats.

Och varför inte? I sommar har de uttråkade svenskarna vallfärdat till Badjävlar och på avslutningen i Trädgårdsföreningen har en bit över 3 000 löst biljett för att se och höra denna samling komiker köra ofta välskrivna skämt om välfunna vardagsiakttagelser där gapskratten är få men de trygga fnissen desto fler. Fredrik Lindström kör sin dialektskiss och skrockar åt sig själv, Johan Rheborg har bäst svada men minst att säga och Anna Blombergs gestaltning av Lill Babs är småkul medan hennes Jimmie Åkesson- och Annie Lööf-nummer är på tok för långa och trubbiga. Soran Ismail håller tempot på behaglig samtalsnivå och gör många fina politiska kopplingar medan Henrik Schyffert har det i särklass smartaste materialet utan att för den sakens skull lyckas knyta an till oss i publiken.

I stället är det, något otippat med tanke på tidigare insatser genom åren, Magnus Betnér som med idogt porrsnack lyckas med bravaden att både locka till skratt och få publikraderna att skruva på sig. Och Peter Apelgren, sist ut på hemmaplan såklart, skjuter mer än lovligt från höften (fusklappen var tom, va?) med en imponerande träffbild av plastik och totala synaps-snedkopplingar.

De sju som en efter en beträder scenen håller en genomgående hög och jämn nivå i leverans, de är vana och säkra skojare, men om Badjävlar-traditionen ska hållas vid liv så önskar åtminstone jag till nästa år: överraska mig.