Arash ”Ash” Pournouri ligger bakom den digitala plattformen "Self made", som ska lyfta nya artister i Skandinavien. En del av "Self made" är en talangjakt som pågår under våren och bygger helt på röstning från tittarna. Pressbild.
Arash ”Ash” Pournouri ligger bakom den digitala plattformen "Self made", som ska lyfta nya artister i Skandinavien. En del av "Self made" är en talangjakt som pågår under våren och bygger helt på röstning från tittarna. Pressbild.

Ash letar nya talanger

"Self made" är namnet på den nya digitala plattform som ska hitta Skandinaviens nästa, stora artist. Plattformen sparkar igång med en talangjakt som fortgår under våren och sänds på Kanal 5 och Dplay.

ANNONS
|

Arash Pournouri var Aviciis manager fram till den svenske världsstjärnans avsked förra året. Nu ska 35-årige "Ash", som han kallas, hitta nästa stora artist – med hjälp av den digitala plattformen "Self made".

- Vi vet vilken oerhörd talang det finns i Sverige, och det vill vi ta vara på, säger "Ash" Pournouri.

Som Youtube utan katter

Tillsammans med sitt managementbolag At Night vill han hitta Skandinaviens nästa, stora artist. "Self made" drar igång den 19 mars och alla som vill får själva ladda upp sina låtar.

ANNONS

- Det är som Youtube, men med skillnaden att artisterna inte behöver trängas med gulliga katter och extremskidåkning. Det här bygger på behovet att kunna själv-promota sig.

Publiken bestämmer

De som vill får också anmäla sig till "Self mades" talangtävling, där plattformens deltagare gör upp om segern. Den som är mest populär hos publiken tar hem segern. Ingen jury. Vinnaren får ett skivkontrakt, 25000 dollar (ungefär 226000 kronor) och låtar skrivna av ett erfaret producentteam.

- Det här ska vara helt demokratiskt och äkta, vi vill inte tvinga på någon en identitet. I liknande program på tv blir det lite konstlat när man krystar fram artister och tvingar dem sjunga karaoke.

Delar av "Self mades" talangjakt kommer att sändas på Kanal 5, samt digitalt på Dplay i Sverige, Norge och Danmark. Men exakt hur programmet blir och vad som kommer visas är ännu oklart.

ANNONS

- Det är det som är så spännande, det beror lite på hur det ter sig. Programmet ska anpassas efter folket, avslutar "Ash" Pournouri.

TT

Fakta: "Self made"

"Self made" är en digital plattform för nya artister. Plattformen innefattar bland annat en talangjakt. Vem som helst från Skandinavien får ladda upp ett bidrag – och alla i hela världen får rösta i talangjakten. För att få tävla måste man vara 16 år, men det finns ingen åldersgräns för vem som får ladda upp en låt.

"Self made" är också kopplat till flera sociala medier, och jobbar i samarbete med stora profiler som har stora konton på exempelvis Instagram och Musical.ly.

Talangjakten utgörs av en audition, en utvecklingsfas och en finalfas. Vilka bidrag som går vidare avgörs genom röstning. 21 kandidater ska röstas fram till utvecklingsfasen, medan 12 av dem får göra upp i finalfasen, som sker i Stockholm i form av studio- och livesessioner.

Semifinal och final går av stapeln i Stockholm och livesänds under maj.

"Self mades" talangjakt sänds på Kanal 5 i Sverige, och på Dplay i Sverige, Norge och Danmark.

Anmälan till talangjakten öppnar den 6 mars, medan plattformen startar den 19 mars.

ANNONS