Antigone visar vikten av trots

ANNONS
|
-Sofokles sätter fingret på något så essentiellt som makt. Alla människor har en inneboende kärna av upprorslängtan, och ett rättspatos. Det finns alltid makt och alltid något som kan uppfattas som orättvist, säger regissören Viktor Tjerneld.

Antigone för en mödosam kamp mot den rådande rättsordningen. Priset hon betalar för att kunna begrava sin döde bror, som stridit för fienden, är högt. Hennes kompromisslösa rättspatos har fascinerat både författare och dramatiker. Bara de senaste åren har flera omtolkningar i diktform publicerats. I vår plockar både Byteatern i Kalmar och Göteborgs stadsteater upp Sofokles drama.

I Göteborg har Christina Ouzounidis "Spår (av Antigone)" premiär den 13 februari. Pjäsen är tidigare utgiven som bok och Ouzounidis har använt det grekiska dramat som grund för en högst politisk historia om sexuellt våld, placerad i en samtida förortsidyll. Antigones kamp mot patriarkatet förs samman med berättelsen om en flicka som utnyttjas av sin lärare.

ANNONS
Intervjuade barn

I Viktor Tjernelds händer har de mest brutala delarna av "Antigone" skalats bort och ett interaktivt moment mellan publik och ensemble har lagts till. Resultatet är en föreställning för barn mellan 9 och 13 år och inför arbetet med manuskriptet intervjuade han barn om rättvisa och vikten av lagar.

-Jag har försökt fånga tonen i deras tankevärld. Utmaningen har varit att inte göra historien onyanserad, att inte spela över barnens huvuden och ändå inte gulla med dem. Det ska utmana. Det är en text som kräver tanke.

När Antigone tvekar, ska hon begrava brodern eller inte, kan publiken avgöra. I slutet frågar hon om någon i publiken är beredd att rädda henne, trots att straffet är hårt om de blir upptäckta. Hittills har någon alltid befriat henne.

-Det kan tyckas som ett enkelt val. Men jag hoppas att jag lägger mig på en nivå där det alltid finns några som håller på Kreon. Antigone offrar kärlek och människor som står henne nära för det hon tror på. Hennes vägval är komplexa, jag tycker inte att det är en enkel sedelärande historia, säger Viktor Tjerneld.
Inspirerades av uppror

I hans fiktiva Småland har prinsen blivit hipster och Antigones syster Ismene Minecraft-beroende. Kung Kreon fyrar av ett brett tandkrämsleende framför hundratals kameror på en presskonferens. Att regissörer och författare så ofta lockas av att placera just Antigone i olika tid och rum tror Viktor Tjerneld beror på makttemat. Själv inspirerades han av den upprorsvåg han såg världen över för några år sedan, nya inbördeskrig och oroligheter i en rad länder.

-Världen är inte statisk. När Kreons samhälle är låst i hans oföränderliga lagar står Antigone för en kärna av förändring, hon rör om. Det är intressant vad som händer med ett till synes statiskt samhälle när en upprorsmänniska kommer in.

Den 13 februari har "Antigone" premiär på Byteatern.

Anne Carsons "Antigonick" gavs ut 2012 (ej översatt till svenska), poetens fria översättning av Sofokles text.

Eva Kristina Olssons "Antigones ansikte - Niobes labyrint" från 2013 är en diktsamling med utgångspunkt i "Antigone", illustrerad med bilder från Olssons egna familjealbum.

I "The burial at Thebes" från 2004 ser Seamus Heaney paralleller med USA:s krig mot terrorismen.

ANNONS